Vakantie FRANKRIJK september 2010

Gisteren (5 september 2010) hebben we de 50-jarige bruiloft van Conny en Rob gevierd. Het was een geslaagd feestje dat begon met een ritje in een limousine. Het bruidspaar was zeer verrast dat ze hiermee naar het partycentrum gebracht werden. De chauffeur besloot nog een ritje extra door de Beemster te maken.

Maandag 6 september 2010

We vertrokken op maandagmorgen 6 september rond 9.30 uur. Rond 8.30 uur hoorden we op de radio dat er bij Maarssen 11 kilometer file stond vanwege een ongeluk. Maar aangezien we geen alternatieve route hadden zijn we toch maar gewoon op weg gegaan. Tegen de tijd dat wij daar reden was de file al weer opgelost. Al met al was het wel prettig om na de ochtendspits op vakantie te gaan. Je kunt gewoon lekker slapen en de meeste drukte is alweer weg. We vertrokken met heel mooi weer wat ook wel prettig was om te rijden. Vlakbij Luxemburg zag Lindy onderweg een  vos op een weiland. Zo rond 18.30 uur zijn we gestopt bij Plombières-Les-Bains in de Elzas bij camping de L’Hermitage.

We hebben vandaag zo’n 660 kilometer gereden. Het was wel even zoeken naar deze camping omdat de Tomtom ons weer eens de verkeerde kant op stuurde. We moesten uiteindelijk vlak na de kerk rechtsaf slaan en dan de bordjes campings volgen. Nadat we de caravan hadden neergezet zijn we met de auto weer het dorpje in gereden om bij een restaurant te gaan eten. Dat was snel gevonden en daar hebben we heerlijk gegeten voor € 60 incl. fooi.

Dinsdag 7 september 2010

’s Nachts begon het te regenen. Dat was niet zo fijn, want de caravan stond onder een boom en die drupte een beetje uit de maat. We hebben daardoor niet veel geslapen. De volgende morgen rond 8.30 uur vertrokken we in de regen naar de Ardèche. Onderweg kwam de regen met bakken uit de hemel. Wat een verschrikkelijk slecht weer hebben wij gehad.

Gelukkig paste iedereen zich goed aan de weersomstandigheden aan. Een stukje voor Lyon en Valence besluiten we maar over de tolweg te gaan rijden omdat dit misschien iets minder bochtig is en rustiger rijdt. Dat blijkt een goede keuze te zijn. Bij Montelimar-Nord en € 25 tolgeld armer verlaten we de route du soleil en rijden naar Lagorce naar camping Domaine de Chadeyron. We hebben op internet veel positieve reacties over deze camping gelezen. De eigenaar is een Nederlander die getrouwd is met een Française. Toen we uit de auto stapten was het net droog geworden. Sander, de eigenaar, zei dat het de hele dag noodweer geweest was. Campinggasten waren naar Aubenas geweest en hadden geen hand voor ogen gezien, zo hard regende het. Op de camping was het een behoorlijke modderpoel, maar we vonden toch een geschikte plek bovenaan. We hebben snel de caravan neergezet en hebben daarna eten gekookt en de schotel opgezet. ’s Avonds begon het opnieuw te regenen en ’s nachts heeft het flink geonweerd.

Woensdag 8 september 2010

Als we wakker worden schijnt de zon! Overal om ons heen zijn mensen de voortenten aan het schoonmaken en de modder aan het wegspoelen die door de voortent is gelopen. Gelukkig waren wij hier gisteren nog niet toen het zulk noodweer was. Op de Wereldomroep horen we dat er 40 campings in de Ardèche geëvacueerd zijn vanwege het stijgende rivierwater. De buurtjes die naast ons stonden met een vouwwagen pakken in en gaan naar het zuidoosten. Eigenlijk hadden ze gisteren weg willen gaan, maar er was weeralarm afgegeven en men werd afgeraden op de weg te gaan als het niet nodig is. Als we dat hadden geweten ….. Wij genieten eerst van het heerlijk versgebakken stokbrood door de campingbazin en daarna met een kopje koffie een paar uurtjes van de zon.

Dan rijden we naar Vallon-pont-d’Arc om boodschappen te doen bij de Intermarché. We halen wijn bij de cave coöperative, maar die vinden we achteraf wat “boertig”. Daarna gaan we lunchen en dan rijden we op advies van de campingbazin naar Rochecolombe, een plaatsje vlakbij, waar een mooie waterval te zien zou zijn. Zeker na de regenval van gisteren. We zetten de auto in het dorp en starten dan met een rondwandeling uit een wandelgidsje dat we net gekocht hebben. Halverwege snijden we een stuk af. De waterval is inderdaad prachtig. We zien hem eerst van bovenaf liggen, vanuit het “ancient” deel van Rochecolombe. Terug bij het dorp lopen we ook nog naar de onderkant van de waterval. Hij is heel mooi.

We hebben al met al zo’n 3,5 uur gelopen. Het was een behoorlijk pittige tocht voor zo’n eerste wandeling. Daarna rijden we terug naar de camping.

Donderdag 9 september 2010

Na het ontbijt wandelen we vanaf de camping naar een andere waterval in de buurt. Sander heeft ons verteld hoe we moeten lopen en heeft ons ook nog een wandelkaart meegegeven. Maar die vinden we niet zo duidelijk. De uitleg was echter goed. We zien onderweg een grote groep jagers met honden. Eerst lopen we een stuk door de velden en dan door het bos om boven de waterval uit te komen. Hij ziet er heel anders uit dan de waterval van gisteren. Tussen de rotsen.

Daarna proberen we de wandeling rond te maken, maar het pad loopt dood. We gaan dan maar dezelfde route terug en zijn na 2,5 uur wandelen weer terug op de camping. Na de lunch rijden we met de auto even naar Ruoms. Een leuk plaatsje. Ze zijn daar allemaal jeu de boules banen aan het aanleggen voor een internationaal toernooi dat de volgende dag van start gaat.

’s Avonds eten we pizza’s die, in een auto die op de camping komt, klaargemaakt worden door twee dames. De pizza’s zijn heerlijk, maar we krijgen er wel allebei last van ’s nachts. Ik heb ook heel veel pijn in mijn linker heup gekregen. Alleen met een paar paracetamolletjes kan ik in slaap komen. Sander had voor de campinggasten ook een jeu de boules avondje georganiseerd met de pizza’s erbij en wijn. Maar daar hebben wij niet aan meegedaan. De gasten die wel mee deden hebben we nog tot 23.00 uur horen lachen. Ze hadden erg veel lol.

Vrijdag 10 september 2010

Het is prachtig weer. Eerst maar eens even de was doen. Er staat wel veel wind, maar die komt gelukkig achter de caravan vandaan. Na het ontbijt rijden we naar de markt in Ruoms. We gaan eerst even naar het caveau in Ruoms om andere wijn te kopen. Lekkere Gamay. We kopen zes flessen (en krijgen er één cadeau) en een pak van vijf liter. Dan naar de markt. Het is nog vrij lastig om een parkeerplaats te vinden, maar uiteindelijk vinden we een grasveld dat als parkeerruimte gebruikt mag worden. We kopen wat groente en worst op de markt en rijden daarna naar de supermarkt: Super U. Deze vinden we mooier dan die in Vallon-Pont-d’Arc. Na de lunch op de camping gaan we naar het zwembad. We kunnen lekker uit de wind achter een muurtje liggen. Het water is wel wat fris, maar als je eenmaal door bent toch wel lekker om even in af te koelen. Het gaat wel al beter met mijn heup, maar een flink stuk wandelen zit er waarschijnlijk nog niet in.

Zaterdag 11 september 2010

Het is opnieuw heel mooi weer. Het wordt weer tijd voor een wandeling. We rijden via St. Rémèze naar het beginpunt van de rondwandeling: Forestière. Eerst lopen we een heel stuk door het bos. Dan steken we de beroemde weg de Corniche d’Ardèche over. We dalen een stuk af en komen hoog boven de rivier uit met prachtige uitzichten. We zien diverse kano’s. Uiteindelijk dalen we helemaal af tot de Ardèche waar we onze meegebrachte lunch verorberen.

En dan volgt jammer genoeg een zware klim naar boven naar het beginpunt van de wandeling. Moe, maar zeer voldaan komen we daar 3,5 uur later daar weer aan. Daarna rijden we over de Corniche d'Ardèche naar de Pont d’Arc waar we parkeren en samen met vele andere zonaanbidders een plekje langs de rivier innemen. We zwemmen wat in het frisse maar niet ijskoude water en na een uurtje of zo gaan we weer terug naar de camping.

Zondag 12 september 2010

We staan om 7.30 uur op omdat we vandaag naar de Pyreneeën Oriëntal willen vertrekken. Jammer genoeg hebben we gisteren niet de luifel opgeruimd, want die is nu behoorlijk nat. Het is bijna 10.00 uur als we uiteindelijk vertrekken. Dit keer met mooi weer. We rijden tot Perpignan de tolweg en koersen dan aan op Andorra. Een prima weg door de bergen. We gaan naar camping Le Rotja in Fuilla. Een kleine camping die door een Nederlander wordt gerund. Helaas is hij zelf net een weekje op vakantie gegaan en wordt hij nu vervangen door een onvervalst Frans stel. Die overigens erg aardig waren en goed hun best deden om ons van de nodige informatie te voorzien.

Het is rond 16.00 uur als we daar aankomen en bijna 30 graden! We vinden aan de rand van de camping een mooie grote plek in de schaduw. Helaas doen we ’s nachts geen oog dicht. Elk kwartier slaat de klok in het dorp. Pas tegen 4.00 uur in de ochtend krijgt de slaap vat op ons om tegen 7.00 uur in de ochtend weer wakker te worden van blaffende honden.

Maandag 13 september 2010

We besluiten een wandeling te lopen door de Gorges de Carança. Rond 11.30 uur vertrekken we vanaf het beginpunt. We maken er een schitterende rondwandeling. Eerst door de kloof dan komen we bij een bruggetje en moeten we kiezen welke richting we op zullen gaan. We besluiten de brug over te steken en dan naar Passerelles te lopen, linksaf. Dat blijkt een goede keuze te zijn. Een stukje  verderop komen we bij rotswanden aan, hoog boven de rivier, met leuningen langs de wand waar je je aan vast kunt houden. Heel spannend. Wim let niet op en stoot zijn hoofd tegen de overhangende kloof en valt op de grond. Het ging allemaal net goed.

Een stukje verderop moeten we via een laddertje naar boven klimmen en dan over een soort brug. Nog weer wat  verderop komen we bij de rivier zelf en moeten we eerst een ladder opklimmen en dan via een hangbrug die heel erg wiebelt de rivier oversteken naar de andere kant van de kloof om weer terug te gaan naar de auto. Het was ongeveer 3,5 uur lopen totaal en heel spannend en mooi. Het blijkt bijna 30 graden te zijn!

Daarna doen we in Prades boodschappen en gaan terug naar de camping. De koelkast blijkt het dit keer heel goed te doen ondanks de hoge temperaturen. Deze nacht slapen we beter. We zijn bekaf vanwege de inspannende wandeling, onze verkoudheid en het feit dat we afgelopen nacht vrijwel niet geslapen hebben. Om 22.00 uur liggen we erin en horen heel af en toe de kerkklok. Tegen 7.00 uur ’s ochtends begint alleen de hond weer te blaffen die tegenover de camping blijkt te wonen.

Dinsdag 14 september 2010

Het is opnieuw prachtig weer. We besluiten naar de Lacs des Bouillouses te rijden, vlakbij Mont-Louis. Een schitterende weg omhoog naar zo’n 2.000 meter hoogte. We komen bij een soort stuwmeer uit en lopen dan een mooie wandeling langs negen meertjes. Je kunt de wandeling ook verlengen zodat je twaalf meertjes ziet, maar wij voelen ons daarvoor te gammel omdat we zo verkouden zijn en een verstopte neus en oren hebben en de hele tijd lopen te snotteren en te hoesten. We hebben ook hele erge keelpijn. Je hebt daarboven heel mooi uitzicht op de omgeving. Er lopen wilde paarden rond met koebellen om. Na zo’n 3,5 uur zijn we weer terug bij de auto en drinken we nog een biertje bij het hotel-restaurant boven op de berg. Daarna rijden we terug naar de camping waar we rond 17.00 uur weer zijn. Het was vandaag opnieuw een hele hete dag, maar daarboven was het heerlijk qua temperatuur, soms zelfs fris omdat het waaide.

Woensdag 15 september 2010

We volgen vandaag het advies van “Jack” een vriend van de campingbaas die hier heel vaak komt, op en rijden naar het eind van het dal naar de Col de Mantet. Daar eten we onze lunch op en daarna rijden we naar de Abbye de St. Michel de Canigou.

Deze abdij ligt bovenop een berg en is vanuit het dal niet zichtbaar. Je moet er via een vrij steile weg naar toe wandelen. Hij ligt wel 300 meter hoger, dus het was een flinke klim van zeker wel een uur om er in deze hitte te komen. Bij de abdij aangekomen zagen we nog steeds niet hoe prachtig hij ligt. Daarvoor moet je door het bos nog een stuk omhoog klimmen en klauteren. Gelukkig heb ik mijn bergschoenen aan en wandelstokken meegenomen. Wim vindt het allemaal veel te vermoeiend en gelooft het verder wel. En ik word beloond met het plaatje waarop de abdij vaak wordt afgebeeld. Het beste is om de abdij ’s ochtends te bezoeken omdat de zon dan gunstiger staat.

Donderdag 16 september 2010

We maken dit keer een mooie autotour naar de Gorges de Galamus, die een stuk naar het noorden liggen. Het is een tour van ruim anderhalf uur dwars door de bergen met mooie uitzichten. De gorges zijn verboden voor voertuigen die breder zijn dan 2 meter en hoger dan 2,70 meter. Campers mogen er niet doorheen rijden. Hij is heel smal en af en toe moet je onder overhangende rotsen door. Je mag onderweg niet stoppen. Gelukkig komen we geen tegenliggers tegen als wij er doorheen rijden.

Aan de andere kant aangekomen parkeren we de auto en wandelen een groot deel van de weg terug. We hebben prachtig uitzicht op de lager stromende rivier, die kleine poeltjes heeft waarin zalmforel zwemt. De poeltjes zijn een beetje zalmkleurig.

Daarna rijden we via een andere weg langs twee hooggelegen chateau's terug.

We stoppen nog even bij Les Orgues van Ille-sur-Têt. We moeten toegang betalen maar vinden het zeer de moeite waard om hier even rond te lopen. Het doet ons denken aan de Colorado Provence bij Roussillon en ook een beetje aan Bryce Canyon. Het is een door water gebeeldhouwd amfitheater met wanden van 10 tot 12 meter hoog. Het doet denken aan orgelpijpen, vandaar de naam Les Orgues.

Als we weer terug zijn bij de camping bergen we de luifel op omdat het ’s avonds kan gaan regenen. Wij zijn van plan om morgen naar de kust te gaan. De weersvoorspelling is niet goed voor de komende twee dagen en we hebben geen zin om alles nat op te bergen. We waren net op tijd met inpakken, want iets later begon het zachtjes te spetten.

Vrijdag 17 september 2010

Het heeft niet heel veel geregend vannacht, maar is wel zwaarbewolkt als wij de volgende ochtend wegrijden richting kust. We gaan naar camping Les Sablons in Portiragnes Plage aan de Côte d’Languedoc. Vorig jaar zijn we hier ook geweest. We kwamen rond 13.00 uur aan en konden een mooie grote plek krijgen aan de Etang. Het ging later op de middag wel behoorlijk waaien. Volgens de buurman komt de wind telkens uit een andere richting. Wij besluiten de zijwand maar in te ritsen en dat scheelt een hoop. Wel muggen als de zon ondergaat. Bij de receptie hebben we internet op onze eigen plek genomen. Kostte € 20 voor een hele week of € 5 per uur. Wij kozen voor een week zodat we onbeperkt konden internetten.

Zaterdag 18 september 2010

We doen eerst boodschappen bij de Carrefour bij Béziers. Na de lunch begint de zon steeds meer door te breken en gaan we naar het strand. Daar hebben we heerlijk een paar uurtjes van de zon genoten.

Zondag 19 september 2010

Vandaag krijgen we opnieuw een prachtige stranddag. Dat was dus volop genieten. Het zeewater was behoorlijk fris. Lang zo warm niet als de Noordzee aan het eind van de zomer.

Maandag 20 september 2010

Het zag er aanvankelijk goed uit. We gingen rond 10.30 uur naar het strand, maar het begon al snel te waaien en er kwam wat sluierbewolking. Niet zo aangenaam dus. Toen maar teruggegaan en boodschappen gaan doen bij de Super U bij Serignan. We wilden daar Gamay wijn kopen in een pak, maar helaas die hadden ze niet bij deze enorm grote supermarkt. Het was een echte Hypermarché. Op internet zagen we dat het de komende dagen niet zulk goed weer hier wordt. In de Bourgogne zou het weer het langst goed blijven. Dus ’s avonds maar opgebroken.

Dinsdag 21 september 2010

We reden om 8.15 uur weg. Bij het opruimen schoot het Wim in zijn rug! Het was niet zo erg als de laatste keer, maar toch …. We zijn via de tolweg naar Pont-de-Vaux gereden naar camping Les Ripettes, die hadden we van Betsy en Harold opgekregen. Deze camping heeft enorme plaatsen van 100 tot 250 m². We kozen een mooie grote plek die half in de zon lag. Dit keer hebben we niet de luifel en koelbox neergezet omdat Wim dat niet kon met zijn rug. Dat was ook niet nodig. De koelkast doet het goed tot nu toe. Het is hier heerlijk weer, jammer genoeg is het zwembad al gesloten op de camping.

Woensdag 22 september 2010

Het belooft een mooie dag te worden vandaag. Maar er blijft wel heel lang ochtendmist hangen. Het is buiten kleddernat, dus maar goed dat we alleen een grondzeil hebben  neergelegd. We gaan eerst boodschappen doen bij de ATAC supermarkt en daar eens kijken wat ze voor wijn hier verkopen. We zitten middenin het gebied waar Chardonnay, Maçonnaise en Beaujolais verkocht wordt. We kopen zes flessen Maçon rouge (gemaakt van gamay druiven) en gaan dan even terug naar de camping. Vervolgens gaan we een wijntocht maken.

We gingen eerst naar Uchizy. Dat had de campingbaas gezegd. Daar koopt hij altijd zijn wijn. Maar bij de cave waar hij ons naartoe gestuurd heeft verkopen ze alleen witte wijn. We proeven twee verschillende chardonnaywijnen en kopen dan zes flessen van de lekkerste. Daarna rijden we naar het plaatsje Chardonnay. Daar proeven we rode wijn en kopen opnieuw zes flessen. Dit keer van de Cave van Lugny. Toen zijn we naar deze plaats zelf gereden maar daar verkochten ze dezelfde wijn. Het was inmiddels bijna 12.00 uur geworden en dan sluiten ze een paar uur. We waren nog net op tijd om in Azé rode Maçon te proeven. Deze vonden we heerlijk. We hebben ook hier zes flessen gekocht en twee pakken van vijf liter. We zijn daarna doorgereden naar Cluny waar een abdij staat die je kunt bezoeken. Maar niet tijdens lunchtijd. We zoeken daarom een restaurantje op en het eerste dat we zien is een biologisch restaurant. We gaan er toch maar naar binnen. Het is er goed druk. We nemen de plat du jour. Je kunt kiezen uit een aantal gerechten. Ik neem een quiche met kaas, noten, rozijnen (heerlijk) en Wim neemt Agnieu (lams vlees?). Daarbij hadden we couscous of zoiets en heerlijke salade van chinese kool met een dressing met maanzaadjes. Heel smakelijk. Verder een pichet van een halve liter rode wijn. En als dessert een stukje taart met kersen en spijs. Ook heel lekker. En tot slot koffie. We waren € 35 kwijt. Het was inmiddels 13.30 uur geworden en nu konden we de abdij bezoeken. Deze was wel aardig, maar ze waren volop bezig met restaureren en dat was wel nodig ook. De abdij is uit het jaar 910. Er zijn jarenlang vele ingenieurs hier opgeleid en die hebben allerlei uitvindingen gedaan. Dat is wel heel bijzonder.

Na hier een uurtje te hebben rondgelopen gaan we weer terug naar de camping, maar niet nadat we even zijn gestopt bij de Cave des vignerons in Igé. Daar laten we ons vrac vullen met vijf liter Maçon rouge en kopen we opnieuw zes flessen rode wijn. Terug op de camping genieten we nog een paar uurtjes van de heerlijke najaarszon. Het was vandaag meer dan 25 graden! De wijn uit het vrac blijkt verrukkelijk te zijn. Dat belooft wat.

Donderdag 23 september 2010

Vandaag is het opnieuw prachtig weer en dit keer geen ochtendmist. We besluiten de stad Maçon te bezoeken. Van de aardige campingbaas hebben we een plattegrond gekregen met een wandelroute langs toeristische hoogtepunten. Als we die gelopen hebben is het tijd voor de lunch. We zoeken een restaurantje langs de Saône en nemen het plat du jour. Ik neem een spies van kalkoenvlees en Wim neemt gestoofd kalfsvlees. Allebei erg lekker. Daarbij couscous, brood en puree van courgette. Als dessert neem ik flan caramel en Wim twee bollen vanilleijs. Koffie na en rode wijn erbij. We hebben gegeten voor € 36.

Daarna zijn we via het kasteel van Brançion teruggereden naar de camping. Helaas was het kasteel op donderdag gesloten, want het zag er schitterend uit.

Terug op de camping hebben we nog even van de zon genoten en na het eten alles opgeruimd omdat het vrijdag slecht weer gaat worden. Wij vertrekken dan naar Berg en Terblijt in Zuid Limburg.

Vrijdag 24 september 2010

Om 8.15 uur reden we weg van de camping. Het begint dan net een beetje te spetteren. Het eerste deel door Frankrijk valt het nog wel mee met de voorspelde regen. Maar als we wat hoger komen in Frankrijk, en ook in Luxemburg en België regent het flink. Rond 17.00 uur komen we aan in Zuid Limburg en daar schijnt zowaar de zon. We krijgen weer een mooie plek aan de rand van de camping. Nadat we het grondzeil hebben neergelegd gaan we naar de Griek in Valkenburg. We hebben daar heerlijk rustig gegeten en ’s avonds televisie gekeken.

Zaterdag 25 september 2010

Het is prachtig weer: een strakblauwe lucht. Heel anders dan het weer dat ze voorspeld hadden. Lindy belt met Conny/mama en hoort dat het gat in de tuin nog niet dicht en bestraat is. Zij heeft er foto’s van gemaakt en naar ons gemaild. Toch maar internet genomen op de camping om dat later te kunnen bekijken.

Na het ontbijt zijn we naar de kampeerwinkel in Margraten gereden om een aantal spulletjes te kopen. Daarna boodschappen gedaan in Berg en geluncht. Inmiddels waren er toch wat wolken gekomen. Vanaf de camping zijn we een wandeling van negen kilometer rondom Berg gaan maken. Het begin was mooi langs de fruitbomen met mooie vergezichten, maar daarna liepen we een heel stuk te zigzaggen door een bos. Af en toe regende het een beetje. Toen we weer in Berg terugkwamen scheen de zon weer. Wim belt onze buurman Alex en krijgt buurvrouw Wil aan de telefoon. Ze zijn op weg naar Utrecht. Wim bereidt ze alvast voor op het feit dat ze de caravan niet voor de deur neer kunnen zetten. Dat is wel een domper voor ze. ’s Avonds hebben we kip met patat gegeten in Valkenburg. Als we terugkomen blijkt Alex gebeld te hebben. Wim belt hem terug en hoort dat het een grote bende is. Er staat een zwaar trillend aggregaat voor de deur en er liggen platen in zijn tuin waarover hij bij de voordeur kan komen. Bij ons ligt nog een meter straatwerk. Dat hadden wij al gezien op de foto’s die mama gestuurd had. De parkeerplaatsen tegenover onze oprit liggen vol met hopen zand. Alex heeft de caravan en de auto bij andere buren neer mogen zetten. Hij verwacht niet dat het straatwerk maandag klaar zal zijn, zoals ons was beloofd door de aannemer. We zien wel. In ieder geval doet dit ons besluiten niet op maandag naar huis te gaan.

Zo 26 september 2010

Het regent de hele ochtend. We gaan naar huis!