Vakantie FRANKRIJK SEPTEMBER 2012

Donderdag 6 september 2012

We vertrokken rond 8.40 uur en kwamen bij de rondweg van Amsterdam al gelijk vast te staan in de file. Net op tijd konden we nog van baan wisselen en zijn toen dwars door het centrum gereden. Gelukkig was de IJ-tunnel al weer weer open voor autoverkeer. Het weer was goed. Niet te koud of te heet. We hebben overnacht op de camping in Vesoul bij het meer waar we wel vaker hebben gestaan.

Rond 19:00 uur zijn we op het terras van het campingrestaurant wat gaan eten.  Wim nam een gemengde salade vooraf en entrecôte als hoofdgerecht. Ik nam het menu met een salade met gedroogde ham vooraf en kalfsvlees met een lekkere champignon roomsaus als hoofdgerecht en crème brulée toe. Wim nam nog aardbeienijs na. We waren met ½ liter rode wijn totaal € 57 kwijt, incl. fooi. Het eten is hier helaas niet geweldig. Redelijke snackbar kwaliteit zullen we maar zeggen. Daarna hebben we nog wat t.v. gekeken en zijn toen gaan slapen. Ik hoorde wel steeds de weg en heb niet zo heel lekker geslapen.

Vrijdag 7 september 2012

Na het ontbijt hebben we eerst een rondje om het meer van Vesoul gewandeld. Het was heerlijk weer en het meer is prachtig. Er stond helemaal geen wind waardoor bomen en huizen rond het meer heel mooi werden weerspiegeld.

Toen we na zo’n 5 kwartier weer terug waren bij de camper zijn we naar Clairvaux-les-Lacs gereden. Dit ligt in de Jura. We zijn naar camping Fayon gegaan aan het meer. Bij aankomst zei de man aan de receptie dat de camping t/m zondag open zou zijn. Dat was wat ons betreft prima. We zochten een mooie plek uit (dichtbij het toiletgebouw met goede t.v. ontvangst).

Daarna zijn we nog een uurtje naar het strandje bij het meer gegaan. Wim is ook het water in geweest en vond het heerlijk van temperatuur en ook heel helder.

Helaas kwam er ’s avonds een flinke groep Fransen met meerdere bungalowtenten vlakbij ons staan en die gingen uiteindelijk tot diep in de nacht lawaai maken: smijten met autodeuren, hard praten en lachen, schreeuwen en ruzie maken. Heel erg vervelend. Het koelde ook flink af. Tegen de ochtend was het nog maar 11 graden buiten en 12 graden in de camper.

Zaterdag 8 september 2012

Na het ontbijt zijn we vertrokken. We zagen het niet zitten om hier nog een nacht te blijven. Eerst zijn we naar de Cascades du Hérisson gereden. Wij konden de camper parkeren op een parkeerplaats bij Bonlieu. Daar vandaan zijn we naar “de fromagerie” gelopen. Dat is het hoogste punt. Onderweg hebben we verschillende watervallen gezien.

Vlakbij de fromagerie zagen we de mooiste: een hoge en een lage ervoor en er was een standbeeld van een lynx bovenop een rots ervoor. Prachtig in het zonlicht.

Rond 13.00 uur waren we weer terug bij de camper en zijn toen richting Annecy gereden over een alternatieve route. Onderweg zijn we nog een keer gestopt om van het uitzicht op één van de schitterende meren in de Jura van bovenaf te genieten.

Uiteindelijk besloten we onderweg toch niet naar het meer van Annecy te gaan omdat het te ver uit de route ligt. Het werd steeds warmer. Ruim boven de 30 graden. We zijn toen via Grenoble naar St. Theoffrey gereden naar camping Ser Sirant aan het Grand Lac de Laffrey. Een kleine camping gerund door een Nederlands stel. We mochten zelf een plek uitzoeken en vonden een mooie grote plek die tot 18.45 uur nog heerlijk in de zon lag. ’s Avonds nog lang buiten gezeten en heerlijk geslapen.

Zondag 9 september 2012

Na het ontbijt zijn we vanaf de camping een wandeling van 12 kilometer gaan maken aan de hand van een geplastificeerd plattegrondje met een beknopte routebeschrijving dat we van de campingbeheerder kregen.

Het was een aardige rondwandeling met uitzicht op drie meertjes: Grand Lac de Laffrey (bij de camping), Lac de Pierre-Châtel en Lac de Pétichet. We moesten eerst een stuk omhoog door het bos (ongeveer 100 meter stijgen), maar daarna liepen we redelijk vlak verder.

Het was gelukkig niet zo heet als gisteren (rond de 24 graden) en we liepen het grootste gedeelte in de schaduw. Dat was aan de ene kant lekker, maar ook wel jammer omdat je dan niet zoveel van de omgeving kunt zien.

Toen we rond 14.30 uur weer terug waren op de camping zijn we nog een tijdje bij het meer gaan liggen. Helaas waren er ook geregeld wolken. Daarom zijn we ook niet het water in geweest. Op de camping was het inmiddels behoorlijk druk geworden. Er was een grote groep caravans met dubbele assen aangekomen. Volgens Wim zijn het zigeuners. De campingbeheerder denkt van niet omdat ze uit Ierland komen. Ze willen hier een week blijven staan. We zullen zien of we last van ze krijgen. Morgen gaan we toch weer verder over de Route Napoleon. De Nederlandse beheerders zijn er volgend jaar niet meer. Zij zijn in loondienst van de eigenaar die de camping heeft verkocht aan een Fransman en die wil hem zelf gaan runnen. Wel jammer. Zij willen in Frankrijk blijven wonen en werken en zijn nu nog op zoek naar een nieuwe camping.

Maandag 10 september 2012

We hebben geen last van de Ierse kampeerders gehad. Het was opnieuw heerlijk rustig. Na het ontbijt zijn we vertrokken. Eerst naar de supermarkt in La Mure. Deze lag langs de weg en we konden er ook gelijk tanken. We hebben er heerlijke vleeswaren, vlees en groenten gekocht en ook lekker brood. Daarna verder gereden richting Gap en toen naar Sisteron. Onderweg stopten we nog even langs de weg met uitzicht op een mooi meer.

Vanaf Sisteron reden we naar camping des Princes d’Orange in Orpierre. Een schitterend gelegen camping waar we om 13.00 uur aankwamen. De receptie is gesloten tot 14.00 uur maar Wim kon een nummer bellen en toen kwam er iemand die ons de code van de slagboom heeft gegeven. We mochten zelf een plek uitzoeken en vonden een schitterende plek met uitzicht op de omgeving van Orpierre.

We installeerden ons en zijn toen een paar uurtjes naar het zwembad van de camping gegaan. Het water was wat aan de frisse kant maar de buitentemperatuur was boven de 25 graden en dan is het heerlijk afkoelen in het zwembad. We hadden hier ook gratis internet en dat is wel zo prettig. Konden we eindelijk onze mail weer eens binnen halen.

Dinsdag 11 september 2012

Het brood moesten we bij de kleine supermarkt halen vlakbij de camping, ongeveer vijf minuten lopen. Er is ook vlees, groente, etc. te krijgen. Na het ontbijt zijn we vanaf de camping een mooie maar pittige wandeling gaan maken. We volgden eerst een eind de GR naar boven, achter de camping. Daarna liepen we verder omhoog richting de Col de Beynayes. Op een gegeven moment kwam er weer een splitsing richting Rocher de St. Michel en die volgden we verder. We hadden prachtig uitzicht op de omgeving van Orpierre en de (eiken)bomen kregen al mooie oranjerode kleuren. Het is een lust voor het oog om er tussendoor te lopen.

Bij Rocher de St. Michel aangekomen hebben we het hoogste punt van onze wandeling bereikt (1310 meter).

Vanaf dit punt hebben we een schitterend uitzicht op de camping en Orpierre. We konden de camper zien. Hier aten we ons meegebrachte brood en sinaasappel.

Daarna daalden we weer af naar Orpierre. Achteraf hadden we de wandeling misschien beter andersom kunnen lopen omdat deze afdaling heel erg steil is over allemaal losliggende stenen. Gelukkig gleden we niet uit. Na bijna vier uur wandelen waren we weer terug op de camping. Moe maar voldaan trokken we onze bergschoenen uit en onze zwemspullen aan en begaven we ons naar het zwembad. ’s Avonds begon het te betrekken. De weersvoorspelling voor morgen is niet zo mooi als vandaag. Het kan gaan regenen en waaien. Wij keken na het eten naar de voetbalwedstrijd Nederland tegen Bulgarije. Die wonnen we met 4-1. ’s Nachts bleef het tot in de kleine uurtjes lawaaierig op de camping. Er was een feestje of zoiets in de bar van de camping en die ligt vlak onder onze kampeerplek. Maar goed uiteindelijk vielen we toch in slaap.

Woensdag 12 september 2012

We ontbeten met een boterham uit de vriezer en een gekookt eitje en deden onderweg de boodschappen bij een supermarkt die langs de route ligt. Daarna reden we naar het Lac de Sainte Croix.

We bewonderden de mooie blauwe kleur van het water en vervolgden daarna onze route naar Moustiers-Sainte-Marie. Het laatste stuk van de route ging steil naar beneden over een weg met een hellingspercentage van 16%! We reden in de eerste versnelling naar beneden. We gingen daarna eerst naar camping Manaysse in deze plaats. Helaas lukte het ons niet om een goede vlakke plek te vinden. Alle (vrije) plekken liepen erg scheef af. Na diverse pogingen en veel achter- en weer vooruit steken hebben we het maar opgegeven. Door het vele manoeuvreren, optrekken en remmen was camper inmiddels flink gaan stinken. Het leek wel of er iets verbrand was. We besloten toen om naar camping Montdenier te gaan. Deze staat in de gids met kleine campings en ligt vrij afgelegen, zo’n 10 km vanaf Moustiers-Sainte-Marie. Maar hij ligt schitterend en doet een beetje "Luberon’s" aan met allemaal gestapelde muurtjes en bories.

Het was inmiddels heel erg gaan waaien. Een hele koude snijdende wind. De camping ligt op 1000 meter hoogte en het koelde dan ook heel snel af. ’s Avonds volgden we de verkiezingsuitslag op de t.v. ’s Nachts wordt het uiteindelijk 8,5 graden celsius! We sliepen dan ook onder twee zomerdekbedden.

Donderdag 13 september 2012

Door de wind waren alle wolken weggeblazen maar de wind was nog niet gaan liggen. We aten weer een boterhammetje uit de vriezer met een gekookt eitje en reden toen naar de Gorges du Verdon.

Het is een mooie kronkelende weg bovenlangs de rivier die je heel af en toe te zien krijgt. Er zijn helaas niet veel parkeerplekken waar we met de camper konden stoppen om van het uitzicht te genieten. Aan het begin stopten we even en toen zagen we het Lac de Sainte Croix. En daarna deed de eerste mogelijkheid zich pas weer voor bij het Point Sublime. Een hooggelegen uitzichtpunt.

We kwamen rond het middaguur in Castellane aan waar we eerst naar de Champion supermarkt zijn gereden om brood te halen en te tanken. Daarna reden we naar ACSI-card camping Provençal die ongeveer twee kilometer vanaf Castellane ligt. Het was er erg rustig. De receptie was gesloten en we mochten weer zelf een plek uitzoeken.

Nadat we ons geïnstalleerd hadden en geluncht hadden zijn we op de fiets naar Castellane gegaan.

We liepen daar een paar uurtjes rond.

We bekeken de camperplaats langs de rivier en waren blij dat we daar niet zijn gaan staan alhoewel hij prachtig gelegen is vlak voor het kerkje op de rots waar Castellane om bekend is. Maar wel heel dicht op elkaar allemaal.

Daarna zijn we even naar de Verdon gelopen om daar pootje in te baden.

We haalden nog een ijsje in het dorp en een paar boodschapjes bij de supermarkt. Toen weer flink trappen op het valse plat omhoog richting camping. Daarna hebben we heerlijk van de zon genoten op de camping.

Vrijdag 14 september 2012

Het was weer een koude nacht. Tegen de ochtend was het nog maar 3,8 graden celsius buiten en in de camper iets warmer. Het dubbele dekbed moest er dus weer op. Na het ontbijt zijn we eerst boodschappen gaan halen bij de supermarkt en daarna zijn we via een prachtige route naar camping Les Tournels bij Ramatuelle gereden waar we rond 13.00 uur aankwamen. We mochten zelf een plaats uitzoeken en vonden een prachtige grote vlakke plek.

Vlak achter ons (op de foto) stond ook een hele grote Hymer uit Nederland. De eigenaar was heel erg aardig. Hij heeft internet op zijn schotel en gaf ons zijn toegangscode zodat we gratis konden internetten. Na de lunch zijn we naar het prachtige nieuwe zwembad met stroomversnelling gegaan en na een uurtje of twee gingen we weer terug naar de camper om een glaasje rosé en bier te nuttigen. Helaas smaakte de rosé die we de vorige dag in Castellane gekocht hadden heel vies. Toen zijn we maar op de fiets naar de Spar beneden bij de camping gegaan. Eerst de heuvel af, dat ging lekker snel. We kochten een gekoelde fles rosé van de cave van Tournel voor € 5,20 en fietsten daarna door naar de cave zelf en kochten daar nog een 3 liter pak rosé. Toen weer tegen de berg op fietsen terug naar de camping. Dat was wel even afzien. Maar het schitterende uitzicht op de omgeving maakte veel goed.

Deze wijn smaakte in ieder geval wel heel lekker, zeker met een stukje stokbrood met brie de Meaux erbij. ’s Avonds was er disco op de camping tot ongeveer 23.30 uur. Maar daarna was het gelukkig stil. Op de camping waren geen muggen dus je kon lekker buiten zitten.

Zaterdag 15 september 2012

Het werd gelukkig niet meer zo koud vannacht. Rond de 16 graden celsius. Eerst maar eens de was gedaan. Een hele lading vol voor € 6,00 inclusief wasmiddel. Hij deed er ongeveer 45 minuten over. Ondertussen was Wim naar de Spar gefietst om brood te halen. Hij heeft ook een paar heerlijke croissantjes meegenomen. Na het ontbijt was de was klaar om opgehangen te worden en daarna zijn we op de fiets naar St. Tropez gegaan.

Daar is op zaterdag markt.

Het was een pittig fietstochtje door de heuvels over een afstand van ongeveer 10 kilometer. In St. Tropez lekker rond gekuierd langs de haven met zijn schilders en over de markt.

Rond 12.30 uur hebben we een restaurantje opgezocht voor de lunch. We kwamen uit bij een Libanees waar we heerlijk gegeten hebben voor € 44,00. Daarna hebben we nog een heerlijk ijsje gegeten aan de haven.

Maar er waren ook mensen die een zeer luxe visschotel namen, met oesters, grote garnalen, etcetera!

Daarna weer teruggefietst naar de camping en toen nog een paar uurtjes naar het zwembad geweest. Vanavond geen disco!

Zondag 16 september 2012

We zijn samen naar de Spar gefietst om brood en eten voor vanavond te halen. Het is een prima supermarkt met een ruim assortiment. Er is een bakker in en zelfs een slager met mooi vers vlees. Daarna hebben we ontbeten en zijn toen naar het strand vlakbij de camping gegaan. We zijn over een onverhard pad naar beneden gefietst. Op het strand was het heerlijk. Niet al te druk en een licht zeebriesje.

Niet ver uit de kust lagen allemaal luxe jachten voor anker. Eentje had zelfs een helikopter aan boord! Het zeewater was ook heerlijk van temperatuur en heel helder. In de loop van de middag kwamen er iets meer golven. Terug zijn we over de verharde weg gegaan, dat was wel iets langer maar fietste een stuk beter. Op de camping is het leeg geworden.

Maandag 17 september 2012

Eerst weer samen boodschappen gedaan en na het ontbijt zijn we de gemarkeerde wandelroute langs de kust (het Sentier Littoral) gaan lopen. Vanaf de camping eerst over een verharde weg naar de vuurtoren Cap Camarat gewandeld en vanaf daar het prachtige kustpad opgepikt.

Je hebt hier wel je bergschoenen en stokken bij nodig. Onderweg zie je verschillende eilandjes liggen.

Eerst de Rocher des Portes en dan Pointe Moussure en tot slot Roche Escudelier. De rotsen hebben dezelfde kleur als die in Bryce Canyon.

Bij Plage de l’Escalet verlieten we het kustpad. We namen een drankje op het terras van een strandtentje en volgden toen de verharde weg omhoog terug naar de camping dwars door de wijngaarden met druiven die rijp zijn om geplukt te worden.

Vijf uur later waren we weer terug bij de camper en zijn toen nog even naar het zwembad gegaan. Het was vandaag een heerlijke wandeldag. Niet te warm, een beetje heiig en een licht briesje. Alle lege plekken om ons heen zijn weer helemaal opgevuld met nieuwe campers van allerlei nationaliteiten. Er staat een Italiaan, Duitser, Fransman, Zwitser en ook nog een Nederlander.

Dinsdag 18 september 2012

Vandaag eerst het beddengoed gewassen en in de droger gedaan. Ondertussen brood gehaald en ontbeten. Toen was de was al weer klaar en zijn we rond 10.30 uur naar het strand gegaan. Eerst zijn we nog even naar de camperplaats bij Bonne Terrasse gefietst. Er stonden tientallen campers en hij was helemaal vol. De campers stonden dicht naast elkaar. Je moet toch wel een zonnepaneel hebben om hier wat langer te kunnen overnachten. Wij staan toch liever op een camping. Op het strand was het vandaag een stuk rustiger dan zondag. Het was ook minder warm. Vanaf het strand kun je ook de vuurtoren Cap Camarat zien.

Om de zon was net als gisteren een halo te zien. Later op de middag ging de zon sterker schijnen en verdween de halo. In de zee was allemaal zeewier. Maar als je daar eenmaal doorheen gelopen was, was het zeewater zeer helder maar wel minder warm dan zondag. Bij terugkomst bij de camper heb ik de badhanddoeken in de wasmachine gewassen en daarna gedroogd in de droger. Het trok helemaal dicht en spetterde af en toe.

Woensdag 19 september 2012

’s Ochtends was het bewolkt en het spetterde een beetje. Tijd om te vertrekken. We reden een prachtige route over de D98 naar Toulon. We wilden niet ver daar vandaan op een camping in Six-Four-les-Plages gaan staan en hadden er twee uitgezocht. Die bleken allebei nagenoeg vol te staan en geen geschikte vrije plek voor onze camper te hebben (we zijn te groot of het is niet vlak genoeg). Toen hebben we eerst maar een parkeerplaats opgezocht en geluncht. Daarna zijn we doorgereden het binnenland in naar Mallemort. Iets boven Aix-en-Provence. Het was ondertussen heel hard gaan waaien. De kust was overigens heel erg mooi bij Toulon. Jammer dat daar geen kampeerplek voor ons was. Op camping Durance-Luberon in Mallemort is volop plaats. De plekken zijn heel erg groot. We zochten een mooie plaats uit en hebben toen nog even in de zon gezeten.

Maar het werd wel binnen koken en eten vanwege de harde wind. ’s Nachts koelde het ook goed af tot een graad of 10.

Donderdag 20 september 2012

Na het ontbijt gingen we eerst op de fiets naar Mallemort. De wind was gelukkig weer gaan liggen. We wilden daar bij de VVV wat fiets- en wandelinformatie halen. Helaas was de VVV vandaag pas om 15.00 uur open. In Mallemort zijn we toen eerst wat rond gaan lopen bij de oude kerk en we hebben genoten van het uitzicht op de Luberon en de Durance vanaf een uitzichtpunt.

Daarna zijn we nog even naar de Intermarché gegaan in de hoop daar een wandel- of fietskaart te vinden. Maar de goedkoopste zijn rond de € 10 en dat vonden we te duur want morgen zijn we waarschijnlijk al weer weg. We fietsten daarop terug naar de camping. Onderweg zagen we pompoenvelden.

We aten een broodje en zijn toen toch maar op de fiets de omgeving gaan verkennen. We fietsten via allemaal binnendoor weggetjes naar La Roque-d’Anthéron.

Daar konden we langs het Canal de Marseille naar Charleval fietsen.

Het is een leuk plaatsje met mooie fonteinen en een mooi gemeentehuis en kasteel.

Daarna fietsten we weer terug via Mallemort naar de camping. We hebben vandaag ruim 40 kilometer gefietst. We waren rond 15.30 uur weer terug en zijn toen nog een uurtje naar het zwembad gegaan. Helaas was het water niet verwarmd dus best wel fris.

Vrijdag 21 september 2012

Na het ontbijt zijn we eerst naar St. Remy-de-Provence gereden. Wat een leuke plaats is dit! We hebben de camper bij het stadion geparkeerd op een groot parkeerterrein en zijn daarna op de fiets naar het centrum gereden. Eerst naar de VVV. Daar hebben we een plattegrond opgehaald en de post opgehaald via de wifi. St. Remy is een plaats die bekend is door Vincent van Gogh.

Hij heeft hier op eigen verzoek een jaar doorgebracht in een psychiatrische inrichting die nu nog steeds in gebruik is, maar waar ook een museum in gevestigd is. Op de fiets hier naartoe dus. Het lag ongeveer een kilometer vanaf het oude centrum. Daar hebben we eerst de “klassieke monumenten” bezocht. Het Juliermausoleum en de triomfbogen dateren van 30 jaar voor Chr.

Daarna zijn we naar het Oppidium van Glanum gelopen.

Dit is van oorsprong een Gallische nederzetting uit de VIIde en VIde eeuw voor Chr.

Glan was een Keltische god. Er is een hele stad gebouwd die later Grieks werd gemaakt en daarna door de Romeinen werd bewoond tot 260 jaar voor Chr. Toen werd hij verlaten omdat hij door barbaren verwoest werd. Vanaf 1920 werd de stad opnieuw ontdekt en langs de hoofdstraat zijn nog Romeinse monumenten te zien. De toegang was € 7,50 p/p.

Daarna zijn we naar het klooster Saint Paul de Mausole gegaan waar Van Gogh een jaar lang heeft verbleven van 1889 tot 1890 en 150 schilderijen heeft gemaakt die nu in vele musea te bewonderen zijn. In het museum is zijn kamer te zien.

En er hangen vele reproducties van de schilderijen die hij hier gemaakt heeft.

Vervolgens zijn we op de fiets naar het oude centrum van St. Remy gereden en daar hebben we een tijdje rondgewandeld. Het is een heel gezellig centrum met vele galerieën en restaurantjes.

Bij één daarvan hebben we Café Gourmand genomen: een espresso met een tableau met allerlei lekkernijen zoals een bolletje ijs, een borrelglaasje met slagroom, een stukje noga, een klein kokostorentje, heerlijke warme appel en warme chocoladetaart, mmmmm. Daarna zijn we terug gegaan naar de camper en hebben we even rondgekeken op de vier sterren camping  die vlakbij het stadion lag. Maar er waren veel schuine plekken met lage bomen. Toen toch maar naar Avignon gereden. Naar camping Bagatelle, langs de Rhône met uitzicht op de beroemde Pont d’Avignon (de halve brug). Deze camping stond goed vol met campers. ’s Avonds heeft Wim bij het restaurant patatjes gehaald. Heerlijk met een biefstukje en doperwtjes erbij.

Zaterdag 22 september 2012

Het was een redelijk rustige nacht. Het verkeer over de brug klinkt als ruisende bomen in de wind. Na het ontbijt zijn we de stad in gegaan. Over de brug gelopen en daarna eerst naar de VVV gegaan voor een plattegrond van Avignon. Avignon is helemaal ommuurd.

Op de plattegrond staan ook een aantal wandelroutes door de stad en die volgden we min of meer. We brachten onder andere een bezoek aan de Halles (waar de markt is).

Het is er erg levendig binnen. Veel verse vis en kruiden. We hebben er Espelette-poeder gekocht (een soort peper uit Baskenland). Heel kleurig ook. Aan de buitenkant is het gebouw helemaal begroeid met planten.

Daarna zijn via het plein d’Horloge naar het paleis van de pauzen gegaan met zijn prachtige klok.

Van daar hebben we een mooi uitzicht op de omgeving. We zijn het paleis niet in geweest en hebben daar achteraf misschien toch wel een beetje spijt van. Het schijnt erg indrukwekkend te zijn.

We hebben geluncht op het plein d’Horloge. Ik nam salade Niçoise vooraf en daarna tongrolletjes in een lekker sausje met verse frietjes en vers fruit toe en Wim nam een Milanese salade en daarna mixed grill met rijst en een ijsje na. Tot slot nog koffie. We dronken rosé en water erbij en waren ongeveer € 50 kwijt. Daarna zijn we met het gratis pontje weer terug gegaan naar de camping.

Zondag 23 september 2012

Na het ontbijt zijn we eerst naar het Village des Bories bij Gordes gereden. Er was vlakbij een grote parkeerplaats waar we ook de camper gratis konden parkeren. Daarna was het iets meer dan een kilometer lopen. Het was heerlijk weer. Niet te warm. Het Village des Bories kostte € 6 per persoon. We hebben er een half uurtje rondgelopen en ons verbaast over de manier waarop de huizen ooit zijn gebouwd: zonder cement.

Onderweg hebben we nog even een fotostop gemaakt om Gordes op de gevoelige plaat vast te leggen.

Daarna zijn we via Apt naar camping La Jonquire gereden. Het is een natuurcamping die gerund wordt door twee vrouwen. De één is een Française die een tijdje in Nederland heeft gewerkt (Madeleine) en de ander is een Nederlandse (Nicole). Het is een prachtige camping met hele ruime plaatsen met mooi uitzicht op de omgeving. Er is ook een klein zwembadje.

Ik heb eerst de was gedaan en daarna trok het jammer genoeg helemaal dicht. Volgens de eigenaren gaat het vannacht regenen en morgenochtend ook. Bij het inschrijven op de camping kregen we een heerlijk glaasje wijn (rosé) aangeboden. We hebben een tijdje gezellig zitten kletsen met Nicole en daarna nog een fles rosé bij haar gekocht (was maar € 3).

Maandag 24 september 2012

Toen we opstonden regende het een beetje. Ik ging douchen (mijn haren wassen) onder een heerlijke douche die met muntjes werkt. Daarna hebben we ontbeten en toen besloten we om naar Die te rijden. We waren eigenlijk van plan om vandaag een rondwandeling vanaf de camping te gaan maken naar het dorpje dat hier niet ver vandaan ligt en dan daar te gaan lunchen, maar de lucht zag er zo dreigend uit dat we daar vanaf hebben gezien. Toen we naar het oosten reden werd het weer steeds slechter. De regen kwam met bakken uit de hemel en op een gegeven moment is Wim gestopt bij een parkeerplaats langs de weg omdat hij bijna niets meer zag. Toen hij de ruitenwissers uit deed leek het alsof er een rivier over de camper heen liep. Na een kwartiertje besloten we toch maar verder te rijden naar de snelweg. Daar aangekomen is het droog aan het worden. We zijn toen verder gereden over de route nationale richting Grenoble. Voorbij Sisteron zijn we afgeslagen naar Die. Het is inmiddels flink opgeklaard. We zagen grote stukken blauwe lucht. In het prachtige dal waar we doorheen reden zagen we in een weiland een vos lopen. Om de één of andere reden ging hij tot onze verbazing niet achter de loslopende kippen aan (of hij deed dat later toen wij al weer waren doorgereden). In Die liet de camping die wij hebben uitgezocht op dit moment geen campers toe vanwege de nattigheid. Er stonden grote plassen op de grasbodem. We besloten daarom door te rijden richting Crest naar camping Gervanne in Mirabel-et-Blaçons. Deze ligt aan een zijrivier van de Drôme. We vinden een mooie deels verharde plek (D08) vlakbij de rivier waar we ook de satelliet kunnen ontvangen en konden nog lekker een uurtje in de zon zitten.

Dinsdag 25 september 2012

De volgende ochtend was het wisselend bewolkt en regende het af en toe. Volgens het weerbericht bij de receptie komen er ’s middags brede opklaringen. We besloten daarom vanaf de camping richting Crest te wandelen. Een aardige wandeling langs de Drôme.

Maar we haalden Crest niet omdat het er steeds dreigender uit ging zien en het ook steeds vaker begon te spetteren. Het was de regenjas aan en dan weer uit omdat het in de zon te warm was en dan weer aan.

Na drie uur wandelen waren we weer terug bij de camping. We rekenden alvast af zodat we morgen bijtijds zouden kunnen vertrekken naar de Bourgogne. We hebben op het weerbericht gezien dat het in heel Frankrijk slecht weer is of wordt. Daarna zijn we van plan om door te trekken naar Zuid-Limburg om daar nog een paar dagen door te brengen. De weersvoorspelling voor Zuid-Limburg is ook een beetje wisselvallig met een temperatuur rond de 19 graden celsius. Best uit te houden dus.

Woensdag 26 september 2012

Het was opnieuw wisselend bewolkt. We hadden eerst nog het plan om door de Loire-streek naar de Bourgogne te rijden, maar dat idee hebben we onderweg toch maar laten varen omdat het begon te regenen en niet meer op leek te houden. We trokken verder omhoog richting Maçon. Onderweg bezochten we de cave van Azé en daar hebben we wat wijn ingeslagen voor de wintermaanden (vier doosjes rode wijn en twee doosjes Chardonnay). Wij vinden de wijn uit dit gebied altijd heerlijk, niet te zwaar en betaalbaar. Het was nog te vroeg om een camping op te zoeken (rond 15.00 uur) en het weer was er ook niet naar (nog steeds hevige regen). Dus zijn we verder gereden. We wilden eigenlijk bij Arbois op de camping gaan staan. Maar toen we de kampeerplaatsen opreden lukte het ons niet om de camper enigszins waterpas te krijgen. De camping ligt tegen de berghelling aan en op het oog zijn de plaatsen verhard en vlak, maar in de praktijk blijkt dat toch niet helemaal het geval te zijn. Het stond behoorlijk vol en alle vrije plekken liepen heel sterk schuin af. We zijn toen de camping maar weer afgereden en verder gegaan om te eindigen op de boerencamping in Rennes-sur-Loue.

Daar hebben we in het verleden ook wel met de caravan overnacht. Het is er echter zo nat geweest de afgelopen dagen dat we op het pad met de camper moesten blijven staan omdat we anders in het gras zouden wegzakken. Vlakbij ons stond een Nederlandse caravan waar dat ook bij gebeurd is. Met een tractor moest eerst de auto en toen de caravan worden losgetrokken. Ze sloegen uiteindelijk achter ons op het pad hun bivak op. Het heeft de hele nacht geregend. Het verkeer op de route nationale die vlak langs de camping ligt was wel duidelijk hoorbaar.

Donderdag 27 september 2012

Het was nog steeds regenachtig. De rivier de Loue was helemaal buiten haar oevers getreden en stond op de camping in het gras op een meter of zes afstand van ons. Op de camping kun je geen brood krijgen maar gelukkig hadden we nog een Frans bruin broodje in de vriezer. We ontdooiden een paar boterhammen en kookten er een eitje bij. Na het ontbijt reden we via Luxemburg naar camping Oriëntal in Berg en Terblijt in Zuid-Limburg. Op deze camping hebben we meerdere malen gestaan. Maar voordat we naar de camping zijn gereden hebben we eerst nog even vleeswaren gehaald bij de slager en een lekker bruin volkorenbrood bij de bakker. Op de camping aangekomen kregen we eerst een plaats (nr. 54) toegewezen waar we geen ontvangst van de satelliet bleken te hebben. Er stond precies een boom voor. Toen verplaatsten we de camper naar plek nr. 47 waar we in de zomer ook een keer gestaan hebben. De camping was vrij leeg. Vorig weekend was hij nog helemaal vol in verband met het WK wielrennen hoorden we.

Vrijdag 28 september 2012

Het belooft een mooie dag te worden, maar het was vooral fris. Rond de 12 graden en halfbewolkt. We zijn eerst op de fiets een paar boodschappen gaan halen bij de Plus markt en daarna stapten we op de bus naar Maastricht. We wilden nog even profiteren van het lage btw-tarief dat vanaf maandag met twee procent wordt verhoogd. We zijn redelijk geslaagd. Ik heb twee tweed colberts en bijpassende shirtjes gekocht met een paar sneakers en Wim twee broeken. We lunchten ergens op een pleintje bij een brasserie en namen rond 16.00 uur de bus weer terug naar de camping. ’s Avonds hebben we onze vakantie afgesloten met een heerlijk etentje bij de Griek vlakbij de camping op een paar minuten fietsen. Bij dit restaurant hebben we al vaker gegeten. Het is echt een familierestaurant en de gerechten zijn zalig en we krijgen er achteraf nooit last van. Ook de wijn smaakt er voortreffelijk. We weten inmiddels dat de porties vrij groot zijn, dus we hebben dit keer het voorgerecht overgeslagen en ook in het nagerecht hadden we geen zin. We waren incl. fooi € 46 kwijt. ’s Avonds hebben we naar de Voice gekeken op t.v.

Zaterdag 29 september 2012

We werden zeer vroeg gewekt vandaag: 04.45 uur! Vlak naast de camping was een boer bezig om suikerbieten te rooien. Dat zagen we gistermiddag/avond ook al. Toen ging hij tot 22.00 uur daarmee door. Maar kennelijk verwacht hij een hoop regen en daarom begon hij vanmorgen zo vroeg. Via een lopende band werden de bieten in een vrachtwagen gestort en dat gaf het geluid van een mitrailleur die afging. Verschrikkelijk. We stonden er slechts 20 meter vandaan. Slapen was onmogelijk geworden.  Na ons aangekleed te hebben zijn we richting de uitgang gereden om naar huis te vertrekken (het was inmiddels 5:00 uur. Aangezien de toegang van de camping was afgesloten met een ijzeren hek, konden we de camping helaas niet verlaten. Daarom besloten we de camper te verplaatsen naar de andere kant van de camping zo ver mogelijk van het lawaai vandaan. Dat is het voordeel van een camper ten opzichte van een caravan. Dus binnen een kwartiertje stonden we een eindje verderop en hoorden we vrijwel niets meer zodat we konden verder slapen.

We waren aan het begin van de middag weer thuis en zijn toen gelijk langs de autowasboxen gereden om de camper te wassen. Daarna nog even de laatste insectenlijken verwijderen en dan kan de camper maandag weer naar de stalling voor een half jaar.

Wij hebben deze vakantie 3350 kilometer gereden.

Terug naar de index pagina