Vakantie FRANKRIJK MEI - JUNI 2011

Woensdag 18 mei

We vertrokken om ongeveer 09.30 uur na de files. In België kwamen we in de omgeving van Meer (voor Antwerpen) in de file terecht. Ze waren er bezig met de weg en dat heeft ons zeker wel zo’n drie kwartier gekost. Een stukje verderop kwamen we nogmaals in de file. Maar daarna was het leed geleden. We zijn voor Parijs over Ermenonville en Meaux naar Melun gereden. Een hele fijne, rustige route waardoor we de drukte van Parijs hebben vermeden. We hadden er toen 570 kilometer op zitten. Het was rond 18.00 uur. In Melun zijn we op de doortrekcamping gaan staan. Deze camping ligt langs de Seine.

Alleen stuurde de Tomtom ons dwars door het centrum van Melun, terwijl we beter de rondweg richting Fontainebleu hadden kunnen nemen. Het is een camping cheque camping, maar die hebben we niet. Wij moesten € 20 betalen. Helaas was het campingrestaurant gesloten. Omdat we geen zin hadden om te koken zijn we naar Melun gelopen (half uurtje wandelen langs de rivier) om bij een traditioneel Frans restaurant te gaan eten.

Volgens de campingbaas moet je niet voor 20.00 uur gaan eten. Wij waren dan ook rond die tijd bij het restaurant. Het was heerlijk weer zodat we op het terras in de tuin konden dineren. We namen het duurste menu, inclusief twee glazen wijn (maar we kregen er maar één) en water en koffie toe. Het eten was lekker, maar omdat ze ons een glas wijn door de neus boorden hebben we geen fooi gegeven. Met een glas wijn als aperitief waren we toch nog € 92 kwijt! ’s Nachts kreeg ik last van mijn buik en heb ik de hele nacht lopen spoken. Was er iets niet goed aan het eten?

Donderdag 19 mei

We reden rond 8.00 uur weg richting Fontainebleu en daarna over Millau naar Portiragnes Plage. Totaal 700 kilometer. Onderweg flinke regenbuien gehad in de omgeving van Millau. We kwamen om 17.45 uur aan op camping Les Sablons en konden nog een mooie plek aan het étang krijgen.

Het was prachtig weer en zeer aangenaam van temperatuur. We hebben de caravan neergezet en de luifel opgezet en daarna gekookt. Er kwamen wel snel muggen (nog voordat het schemerig werd) en die muggen waren behoorlijk agressief. Zelfs insmeren met anti-muggen lotion hielp niet. Dat werd dus niet meer buiten zitten.

Vrijdag 20 mei

Het is lichtbewolkt maar niet koud als we de volgende morgen na een goede nachtrust opstaan. Het koelde lekker af in de loop van de nacht. Tegen de ochtend moest het dekbed erop. Verder hebben we onder een laken en een dunne katoenen sprei gelegen. Na het ontbijt zijn we boodschappen gaan doen bij de supermarkt in Béziers. Maar eerst een bezoek aan de Cave in Portiragnes. Daar proeven we om 10.00 uur de rosé en kopen zes flessen en een pak van vijf liter. Als we terug zijn op de camping gebruiken we de lunch en gaan rond 13.00 uur naar het strand. Er staat een heerlijk briesje waardoor het er goed uit te houden is. Het zeewater is heerlijk van temperatuur. Op het strand liggen hele grote schelpen.

Zaterdag 21 mei

Het is stralend weer en belooft een warme dag te worden. We nemen internet en zien op meteo France dat het vandaag ongeveer 25 graden wordt en de komende dagen verder op gaat lopen naar 30 graden! Ik doe de was en daarna gaan we van 11.00 tot 12.30 uur naar het strand. Tussen 12.30 en 15.00 uur blijven we in de schaduw bij de caravan en lezen we wat. Daarna gaan we tot 17.00 uur weer naar het strand. Zoals hiervoor gezegd is het daar heerlijk omdat er een lekker briesje staat.

Zondag 22 mei

Het waait behoorlijk en het wordt tijd om weer eens iets te ondernemen. We gaan naar Sète. Rond 11.00 uur komen we daar aan. We parkeren op de laatste gratis parkeerplaats vlakbij de citadel en lopen dan langs de haven het centrum in.

Het is er gezellig druk. Sète lijkt een beetje op Venetië in het klein, maar dan ook heel klein. Er is een soort kanaleneiland en je kunt op een boottoer er tussendoor varen. Dat doen wij niet. Wij slenteren wat rond en rond het middaguur zoeken we een restaurantje op voor onze lunch.

We nemen de specialiteit van de dag: verse gegrilde roze tonijn met een soort aïjoli, gegrilde aardappelen en salade. Erg lekker. Een fles witte wijn en een karaf water erbij en Wim neemt nog ijs na en allebei koffie. We waren inclusief fooi € 52 kwijt. Heerlijk! Ik kreeg wel daarna weer last van mijn maag, misschien kan ik niet meer tegen knoflook???

Daarna gaan we onderweg naar het strand maar dat is geen succes. Het waait veel te hard en we worden gezandstraald. Ook is het zeewater veel kouder dan de dagen ervoor. We rijden dan maar weer terug naar de camping en gaan bij de caravan in de zon zitten lezen.

Maandag 23 mei

De wind is gelukkig weer gaan liggen. Het wordt vandaag rond de 30 graden! We gaan naar het strand en tussen de middag doen we boodschappen bij de Hyper U in Serignan. Als we tegen 16.00 uur weer terug zijn gaan we nog twee uurtjes naar het strand. Het zeewater was vanmorgen nog koud, maar vanmiddag kwam de wind weer van zee en was het water weer aangenaam van temperatuur.

Dinsdag 24 mei

Het wordt een hele warme dag. Er staat opnieuw veel wind. We lopen ’s ochtends langs het strand richting Serignan. Na twee uurtjes zijn we weer terug op de camping. Na de lunch gaan we naar het strand. Het is er bloedheet en de parasol blijft met moeite staan. De buren gaan naar het zwembad omdat ze gezandstraald worden. Wij volharden. ’s Avonds eten we kapucijners met spekjes en augurken en gebakken aardappelen. Zoals gewoonlijk bereidt Wim het eten op onze skottelbraai en dan ziet hij er zó charmant uit in zijn zwembroek met schort er over heen. Het blijft tot laat in de avond heel warm buiten: ruim 27 graden. Helaas komen de muggen ook weer tevoorschijn, waardoor we gedwongen worden naar binnen te gaan. We hadden nog wel bij een Pharmacie andere anti-muggen lotion met deet gehaald. En ook spray voor op de stoelkussens. Maar dat helpt allemaal niet. ‘s nachts blijft het nog lang warm. Pas tegen de ochtend koelt het af en is het rond de 20 graden.

Woensdag 25 mei

Gelukkig is de wind weer afgenomen. We gaan ’s ochtends naar het strand en na de lunch opnieuw. Het zeewater is heerlijk.

Donderdag 26 mei

Voor het ontbijt doe ik de was in de wasmachine. Het kost € 5 plus € 1 voor een tablet met waspoeder (lijkt op Ariel). De machine doet er maar 27 minuten over (waarschijnlijk omdat hij warm water inneemt uit een grote boiler die in de wasruimte staat. Je kunt hem daarna ook nog drogen, kost € 2, maar dat doen we niet omdat het prachtig weer is en de was zo droog is aan de lijn. Ondertussen ontbijten we even en daarna kan de was weer opgehaald worden. Vervolgens gaan we eerst maar wijn halen bij de cave coöperatieve en daarna boodschappen doen bij de Hyper U. Mijn sandalen zijn stukgegaan en ik moet dus nieuwe hebben. Bij de Hyper U hadden ze helaas geen sandalen in mijn maat. Daarom maar een paar nep Birkenstock slippers gekocht. Die lopen ook goed. Terug op de camping is het tijd voor de lunch. En na de lunch gaan we naar het strand. Het is onze laatste dag hier op deze camping aan de kust. Helaas waait het te hard om aangenaam aan het strand te kunnen liggen. Als je bij het water gaat liggen waait de parasol om en als je bij de duinen gaat liggen dan brandt je de voeten als je de zee in wilt om af te koelen. Na een uurtje houden we het voor gezien en gaan we naar het zwembad. Dat water is ook heerlijk van temperatuur. Er zijn veel gezinnen met kinderen die het prachtig vinden om van één van de glijbanen af te gaan. Rond 17.00 uur gaan we terug naar de caravan. De lucht betrekt een beetje en er wordt vannacht ook regen voorspeld. Als we op de buienradar kijken worden we er niet echt wijs van hoe laat het zal beginnen met regenen, dus we nemen maar het zekere voor het onzekere en breken de luifel vast af.

Vrijdag 27 mei

We staan om 8.00 uur op en vertrekken om ongeveer 9.45 uur naar de Pyreneeën Oriëntales. Het heeft vannacht geregend en is zwaar bewolkt. We hebben een ACSI-card camping uitgezocht bij Casteil, vlakbij Vernet-les-Bains. In het boekje staat dat de weg naar de camping erg steil is en dat de eigenaar je omhoog sleept indien nodig. Wij bereiken de receptie op eigen kracht en mogen een plek uitzoeken. Maar het is erg donker en somber op deze camping. Vrijwel alle plaatsen liggen onder de bomen en zijn ook niet zo ruim. Het is een terrassencamping en alleen het toiletgebouw beneden bij de receptie is nu nog geopend. Dus heeft het niet zoveel zin om verderop boven te gaan staan omdat je dan elke keer een heel eind over de steile toegangsweg van boven naar beneden en terug moet lopen om water te halen of je cassette toilet te legen. We besluiten dus om hier niet te blijven en ons heil elders te zoeken. De eigenaar is wel enigszins teleurgesteld en voorspelt morgen weer mooi weer en zegt dat alles er dan heel anders uit zal zien. Maar we koppelen de caravan af, draaien hem met de mover om en rijden weer terug richting Prades. We besluiten dan naar camping Le Rotja in Fuilla te gaan.

Op deze camping waren we vorig jaar in september en die beviel ons goed, behalve dat de kerkklok elk kwartier dag en nacht luidt. We komen hier rond 13.00 uur aan en op het bord bij de receptie staat dat we zelf een plekje mogen uitzoeken. Terwijl we rondkijken lopen we de eigenaar, Wim, tegen het lijf die ons een mooie plek aanbeveelt.

We zetten de boel op, gaan lunchen en daarna boodschappen doen bij de Hyper U in Prades. Daar zit ook een Sport 2000 winkel waar ik nieuwe sandalen koop die ook geschikt zijn om op te wandelen vanwege een versterkte zool. Ook gaan we nog op zoek naar een nieuwe haspel voor de lange stroomdraad die stuk is gegaan. Maar we durven het niet aan om er één mee te nemen omdat we niet zeker weten of onze 30 meter kabel er op past.’s Avonds kunnen we mee eten met de bbq, maar daar vinden we het veel te koud voor. We maken zelf Spaanse rijst, met kip en sla. We gaan vroeg naar binnen. We kijken naar de X-factor en gaan tegen middernacht naar bed. Ik hoor daarna de klok nog drie uur slaan! En het blijkt helemaal niet af te koelen hier in de bergen, waardoor het veel te warm is onder onze katoenen dekbedden. Pas tegen de ochtend is het 19 graden. Morgen slapen we weer onder onze dunne katoenen sprei.

Zaterdag 28 mei

Na een redelijke nachtrust (wel af en toe wakker vanwege de kerkklok) schijnt de volgende morgen de zon gewoon weer, alsof die niet weg geweest is. Hij schijnt lekker in de luifel en dat is zeer aangenaam. Na het ontbijt gaan we naar Vernet-les-Bains om de wandeling naar de cascade Anglaise te lopen.

Een mooi inlooptochtje. We waren van plan de auto op de parkeerplaats te zetten, maar de weg er naartoe is zo smal, en er loopt een hele groep wandelaars. We rijden daarom een klein stukje terug en parkeren de auto in een doodlopende straat. Achteraf blijkt dat we gewoon door hadden moeten rijden. Nu moeten we 500 meter (heen en terug) extra lopen. Bij het begin van de wandeling staat dat je er drie uur over doet (heen en terug), maar volgens Wim (de campingeigenaar) klopt dat niet en loop je er veel korter over. Achteraf blijkt dat te kloppen. Wij zijn precies drie uur vanaf de auto onderweg, maar hebben rustig gelopen, veel fotostops gemaakt en bij de cascade minstens een kwartier gezeten en genoten van het geraas van het water. De wandeling was erg leuk. Wel stokken mee, want je moet over stenen en je stijgt en daalt ook over het pad. Je loopt sommige stukjes over bruggetjes en langs ballustrades. Onderweg zie je meerdere watervallen.

Daarna rijden we binnendoor terug naar de camping en gaan even afkoelen in het zwembad, dat heerlijk van temperatuur is. Daarna genieten we zo lang mogelijk van de zon bij de caravan.

Zondag 29 mei

Vannacht beter geslapen dan gisteren. Aan de kerkklok zijn we kennelijk gewend want we horen hem nog maar nauwelijks. Het was wel een heel stuk frisser. Rond 2.00 uur ging het dekbed er al overheen. Tegen de ochtend was het in de caravan 14 graden! Maar zodra de zon begon te schijnen warmde het al weer snel op. Na het ontbijt zijn we naar Casteil gereden om daar de wandeling door de Gorge de Cady te lopen naar Cascade de Cady. Dat hadden andere mensen op de camping aangeraden.

Het was een pittige wandeling. Zwaarder dan gisteren. Je liep eigenlijk de hele tijd langs de Cady. Af en toe moest je hem oversteken via een brug.

De waterval aan het eind vonden wij toch minder mooi dan de waterval die we gisteren aan het eind van de wandeling aantroffen. Na ruim drie uur lopen waren we weer terug bij de auto, zonder noemenswaardige stops.

Maandag 30 mei

Vannacht goed geslapen. Het was niet zo koud als gisteren. Het was bewolkt en kon in de loop van de dag gaan regenen. We besluiten na het ontbijt een wandeling te maken vanuit het dorp Eus (vlakbij Prades) op advies van campingbaas Wim. Hij geeft ons een routebeschrijving mee. We lopen eerst langs de kerk (aan de rechterkant) naar Comes (en volgen de rood/gele markering).

In dat dorpje aangekomen slaan we na een tijdje zoeken linksaf langs een stenen muur en lopen via een gorge weer terug. We volgen dan de gele markering.

Het is een overwoekerd pad. Het regent en onweert ook af en toe. We doen onze regenjas aan en ritsen de broekspijpen in. Al met al zijn we uiteindelijk zo’n 4 uur onderweg. Het was een zware wandeling die vooral in het begin, toen het nog niet regende, erg warm was. En dan scheen de zon nog niet eens! Daarna gaan we boodschappen doen in Prades maar eerst kopen we bij een sportwinkel droge t-shirts omdat we helemaal doorweekt zijn van het zweet en de regen.

Dinsdag 31 mei

Het heeft vannacht flink geregend. ’s Ochtends is het zwaar bewolkt en het regent af en toe. Dit weer was overigens al dagenlang voorspeld voor vandaag. Het is in het grootste deel van Frankrijk slecht, maar vanaf morgen komt er een nieuw hoge drukgebied en hopelijk bereikt dat ons ook. Zo niet, dan zullen we naar het noorden afreizen. Na het ontbijt zijn we naar de markt in Prades gegaan. Was wel een vrij grote markt. We hebben er niet veel gekocht: een aardappelschilmesje (de vorige heeft Wim op de camping in de Harskamp laten liggen bij de afwas), zalige aardbeien, acht (nieuwe) cd’s voor maar € 15 (€2 per stuk en €1 korting) en een heerlijke gegrilde kip voor de lunch. Daarna gaan we weer naar de camping en verorberen de kip met brood. ’s Middags blijven we bij de caravan en internetten we ons suf op zoek naar beter weer, maar we komen er niet echt uit. Aangezien het morgen weer wat zal opklaren besluiten we nog maar een dagje te blijven om de Carança kloof te gaan lopen. In de loop van de middag kan het namelijk weer gaan regenen en onweren en dan is het niet zo slim om hoog in de bergen bij het Lac Bouillouse rond te lopen. Bovendien wordt er een windwaarschuwing afgegeven voor de omgeving van Perpignan, dus niet echt handig om daar morgen te rijden.

Woensdag 1 juni

Het is droog maar bewolkt. We gaan toch maar de Carança kloof lopen. Rond 11.00 uur starten we vanaf de parkeerplaats met de wandeling. Bij de splitsing rechtsaf en dan links omhoog door de gorge. Beneden stroomt de rivier. Al snel komen er leuningen langs de rotswand waaraan je je vast kunt houden.

Verderop komt de eerste trap en daarna een hangbrug over de rivier. Het is de eerste van vele hangbruggen. Het is heel spannend om erover heen te lopen. Je wiebelt de hele tijd en bent best hoog.

Ook de hangbruggen die zich langs de rotswanden bevinden geven een bepaalde spanning als je eroverheen loopt. We lopen dit keer veel verder dan vorig jaar maar besluiten op een gegeven moment toch maar weer terug te gaan op zoek naar de route die ons bovenlangs aan de overkant van de gorge terug naar de parkeerplaats zal voeren. Gelukkig vinden we die op een gegeven moment.

Na ruim vier uur lopen zijn we weer terug bij de (betaalde) parkeerplaats. Dit jaar hebben we geen foto’s gemaakt (deze foto’s zijn nog van vorig jaar). Terug op de camping ruimen we de luifel op.

Donderdag 2 juni

We vertrekken rond 8.30 uur in de kou (rond de negen graden). Als we het dal uitrijden zien we dat er verse sneeuw gevallen is in de Pyreneeën. Volgens Wim (de campingbaas) komt dit vrijwel nooit voor in juni. Als we in de buurt van Perpignan aankomen waait het flink en moeten we gas terugnemen. We rijden over Millau. Vanaf Béziers begint het te regenen tot bijna in Clermont Ferrand. We rijden door naar Santenay, naar de camping waar onze buren, Alex en Wil, al verschillende keren geweest zijn.

Als we daar rond 18.30 uur aankomen is het er ontzettend druk. Bijna alle plaatsen zijn bezet. Allerlei nationaliteiten: Zwitsers, Denen, Engelsen, Nederlanders, Fransen, etc. Bovendien zijn de plaatsen erg dicht op elkaar. Gelukkig vinden we toch nog een plekje met wat ruimte rondom. Maar het lukt ons niet om de satellietschotel te installeren vanwege de vele bomen. En er zijn allemaal hele kleine vliegende kevertjes/vliegjes die overal op gaan zitten. Heel vervelend met name tijdens het avondeten. Nee, we hebben het hier niet echt naar onze zin.

Vrijdag 3 juni

Het was vannacht wel heerlijk rustig op de camping ondanks de drukte. Als we opstaan zien we een aarzelend zonnetje. Na het ontbijt besluiten we toch te vertrekken en rijden we weer een stukje naar het zuiden, naar Pont-de-Vaux, camping Les Ripettes waar we vorig jaar ook geweest zijn. We zijn er rond 11.00 uur.

Hij is behoorlijk bezet met veel Engelsen en Nederlanders, maar we vinden een mooie grote plaats met veel (kans op) zon. We zetten de luifel op en doen de was. Na de lunch rijden we naar de cave van Azé waar we wijn proeven en kopen: drie dozen rode wijn en een doos witte wijn. Daarna doen we boodschappen en gaan we weer terug naar de camping waar we heerlijk in de zon kunnen zitten tot een uur of 18.00. ’s Avonds zien we op het nieuws dat het morgenmiddag hier flink kan gaan regenen. Dat is wat minder. We zullen zien wanneer het dan weer opknapt.

Zaterdag 4 juni

Na het ontbijt bellen we naar papa die jarig is om hem te feliciteren. Het is prachtig weer in Nederland zegt hij. Maar hier ook. De zon schijnt en er zijn wat schapenwolkjes. We willen wandelen en lopen vanaf de camping de gele route naar de supermarkt om wat vergeten boodschapjes te halen. De wandeling is met een klein omwegje naar de supermarkt ongeveer 9 kilometer lang.

Het is heerlijk weer en erg leuk om te lopen. Na de lunch wordt het steeds warmer en gaan we even plonzen in het zwembad van de camping, daarna drogen we op in de zon. Rond 15.15 uur rijden we naar Pont-de-Vaux naar het toeristenbureau. Het is een gezellig plaatsje met een klein haventje.

We kopen een wandelkaart van de omgeving en vragen informatie over het trikes festival: driewielige motoren die we overal zien rijden. Ook op de camping staan er een aantal. We hebben er zelf eentje zien rijden met een caravan (hadden we ook in de Pyreneeën al gezien).

Het festival vindt plaats in een soort park. De trikers zelf zijn op dat moment bezig met een rondrit van 120 kilometer. Maar er zijn er wel een paar. Geweldig om te zien. Velen hebben een mascotte op hun trike. Misschien gaan we morgen nog wel even kijken op de laatste dag van het festival. Het blijft tot 20.00 uur mooi weer en droog. Wel rommelt het af en toe. Vanaf 20.30 uur begint het te regenen. Later wordt dat harde regen en onweer!

Zondag 5 juni

Het is opnieuw prachtig weer. Na het ontbijt besluiten we naar Pont-de-Vaux te lopen. Het is een mooie wandeling en we komen daar rond het middaguur aan.

We lopen eerst wat rond en besluiten dan bij een pizzeria te gaan lunchen. We nemen daar het speciale trikers-menu. Vooraf gemengde sla met ei en tomaat. Daarna een heerlijke dunne pizza, dan kaas. Wim neemt droge kaas en dat blijkt een betere keuze te zijn dan de fromage faiselle die ik neem. Dat blijkt een soort taartje van kwark te zijn met wat (geslagen) room erbij. De kaas van Wim bestaat uit een stukje brie, een plakje kaas en een stukje fromage de Bresse (een blauwe maar zacht smakende kaas). Daarna krijgen we nog een dessert. Wim neemt iets met chocola, dat lijkt een soort worstvormig soesje te zijn zonder slagroom, wel lekker. En ik neem een stukje appeltaart. Daarna nog koffie. We hadden eerst een halve liter en daarna nog een kwart liter rode wijn bij het eten. Erg lekker en voor nog geen € 40 waren we voldaan. Daarna zijn we naar het park gelopen waar de trikers vanaf 14.00 uur het weekend zouden afsluiten. Er waren er niet zoveel. Maar toch was het leuk om er weer even rond te kijken. Er was ook een trike die in de bijrijdersplek een zwart poedeltje had zitten.

Er werd opnieuw aan linedancing gedaan op echte Amerikaanse country muziek die hard uit de speakers klinkt. Wel grappig om die stoere trikers te zien. Sommigen stonden te kijken en anderen deden er ook aan mee.

Na een uurtje zijn we weer teruggelopen naar de camping en daarna zijn we weer gaan afkoelen in het zwembad.

Maandag 6 juni

Het is regenachtig als we opstaan. Het is een beetje somber weer. We besluiten na het ontbijt een autotochtje te gaan maken. We rijden eerst naar St.-Etienne-du-Bois. Waar een openluchtmuseum is met ouderwetse boerderijen uit de 15e eeuw. Helaas is het gesloten op maandag.

Daarna rijden we naar Bourg-en-Bresse. We parkeren de auto op een grote gratis parkeerplaats aan de rand van het centrum en zoeken daarna de VVV. We worden dan helaas met een grote boog om het centrum geleid maar uiteindelijk vinden we toch de VVV. We krijgen daar een plattegrond met twee wandelroutes door het oude historische centrum in het Nederlands. Er is o.a. een oude kathedraal (Notre Dame), een prachtig theater dat ons vanaf de buitenkant aan Carré doet denken, mooie oude vakwerkhuizen en fonteinen.

Na hier een aantal uurtjes te hebben rond geslenterd (en ondertussen ons meegenomen brood te hebben genuttigd) gaan we weer terug naar de camping. Het is intussen prachtig weer geworden en zo’n 24 graden. Maar hoe dichter we bij de camping komen hoe donkerder het wordt. En uiteindelijk regent het weer. We doen boodschappen bij de Atac. Op de camping begint toch de zon weer door te komen en wordt het heel erg heet.

Dinsdag 7 juni

Het is redelijk zonnig als we opstaan. We rijden na het ontbijt naar Tournus en parkeren de auto aan de noordelijke kade van de Saône. Daarna volgen we aan de hand van een wandelroute die we op de camping hebben meegenomen, een leuke wandeling door het middeleeuwse centrum van Tournus.

Bij de abdij zit de VVV en daar krijgen we een Nederlandse vertaling van alle bezienswaardigheden op onze route. Zo zijn er rondom de abdij verschillende torens. Verschillende gebouwen hebben te maken met de schilder J.B. Greuze die hier geboren is. Sommige gebouwen dateren uit de 11e eeuw!

Na het bezoek aan Tournus rijden we via Lugny, waar we nog wat 5-liter pakken witte Macon inslaan, weer terug naar de camping. Daar aangekomen lunchen we en dan breken we de luifel af. De rest van de middag zitten we bij de caravan lekker te relaxen en te lezen. Er komen steeds meer wolken en het koelt af. Later wordt het weer warmer als de zon verwoede pogingen doet om door de wolken te schijnen, wat uiteindelijk niet lukt.

Woensdag 8 juni

Het heeft de hele nacht geregend en ook de volgende ochtend regent het nog als we gaan vertrekken. Wim moet alles in de regen opruimen: de schotel, het statief, het cassette-toilet en de vuilwater-emmer legen en ook nog brood halen. We eten dit keer een croissantje. Om 8.20 uur rijden we weg vanaf de camping. Tot aan Luxemburg in de regen. Daar willen we bij de tweede pomp bijtanken, maar dat lukt niet. Je moet hier eerst pinnen, dan pas mag je tanken en daarna moet je geloof ik ook nog een keer afrekenen. Heel omslachtig. Maar het lukt Wim niet om te mogen starten met tanken. Gelukkig hebben we nog voldoende benzine om tot Luik te rijden. In België blijkt (achteraf) de benzine net zo duur te zijn als in Nederland. We volgen in Luik de route naar Maastricht door de tunnels en niet de route die de Tomtom aangeeft (via de Oostelijke oever). Rond 18.00 uur komen we aan op camping Oriëntal in Berg en Terblijt.

Het is er druk. We kunnen nog net een comfortplaats (met kabel, water, kabel-tv aansluiting en stroom op de plek) krijgen maar moeten wel het volle (hoogseizoen) tarief betalen. Het acsi-voordeeltarief geldt niet rond de Pinksteren. Voor de eerste nacht betalen we € 24 en de nachten daarna € 30 plus toeristenbelasting. We nemen internet voor twee dagen (€ 3 per dag). En gaan daarna eten bij de Griek. Heerlijk gegeten. Wim nam traditioneel: gyros en vooraf dolmadakia. Ik neem gehaktballetjes en de Rollade schotel: varkenshaas in een heerlijke saus met champignons en gyros. Ik krijg een boerensalade en Wim een koolsalade. Die delen we elk. We hadden vooraf na het gratis glaasje ouzo een glas rode wijn en een biertje en daarna bij het eten nog een karafje (halve-liter) rode wijn. We waren inclusief fooi € 60 kwijt.

Donderdag 9 juni

Het is prachtig weer als we opstaan. Een strak blauwe lucht. Na het ontbijt gaan we wandeling 1 uit de wandelgids lopen vanaf de camping. Eerst naar Bemelen en dan de wandeling van 12 kilometer. We zijn ruim 4 uur onderweg. Als we terugkomen is het vrij bewolkt. We drinken thee en eten daarbij aardbeienvlaai met slagroom ter ere van Wim zijn verjaardag.

Daarna gaan we naar de kampeerwinkel in Margraten om een nieuw koffiezetapparaat te kopen. We rijden over Noorbeek terug naar de camping. Onderweg kopen we net geplukte kersen bij een boer. We krijgen daarbij een soort rondleiding door zijn achtertuin, de schuur en de boomgaard. Hij vond het leuk te vertellen over zijn bedrijfje. Heel apart. ’s Avonds eten we opnieuw bij de Griek in Berg en Terblijt. Wim neemt zoals gewoonlijk weer gyros en ik de Cipuro (gegrilde dorade). Allebei weer met dezelfde salades als gisteren, maar dit keer geen voorgerecht maar een nagerecht. Wim neemt aardbeienijs met verse aardbeien. Ik neem Grieks gebak met ijs en slagroom. Op de camping kunnen we nog heerlijk buiten zitten en drinken we in de volle zon onze koffie. Morgen gaat het hier regenen en gaan wij naar huis!

Terug naar de index pagina