Vakantie Zuid-Oost Frankrijk september/oktober 2007

Dag 1 (vrij 14/09/2007)

We vertrokken rond 06.00 uur en hebben onderweg geen oponthoud gehad. Het was ongeveer 20 graden en de zon scheen af en toe. Prima rijweer. Na ± 850 km hebben we overnacht in Lons-Le Saunier op camping La Marjorie in de Jura.

Prima camping, schoon sanitair, eventueel grillrestaurant op 500 meter afstand. Wel wat last van de weg langs de camping gehad. Bij de plekken was een waterkraan en overal grit, dus geen nat gras de volgende morgen.

Dag 2 (za 15/09/2007)

We vertrokken rond 08.00 uur. Redelijk goed geslapen. We volgen eerst de “bis” richting Lyon en daarna de bis naar Valence/Grenoble. In eerste instantie is het mistig, maar als we in de buurt van Voiron komen in de Savoie wordt het mooi weer. Het is ongeveer 23 graden en de zon schijnt volop. We besluiten een tussenstop in te lassen in de Chartreuse, een mooi berggebied. We gaan naar camping Arc en Ciel in Entre Deux Guiers.

Een rustige camping met een beetje simpel sanitair, maar gelegen aan de westkant van het berggebied.

We zetten de voortent op, doen boodschappen bij de supermarkt vlakbij en lopen nog door het dorpje en het aangrenzende plaatsje Les Echelle.

De brug die de twee plaatsen verbindt.

Dag 3 (zo 16/09/2007)

Opnieuw een mooie dag. We staan om 08.00 uur op. Wim haalt heerlijke baguettes bij de bakker om de hoek van de camping. Daarna rijden we het park Chartreuse in om te wandelen. Een schitterende tocht van ± vier uur.

Dag 4 (ma 17/09/2007)

We staan weer om 08.00 uur op en rijden na het ontbijt naar Cirque du mème door een prachtige gorge. We parkeren de auto en lopen dan omhoog naar de watervallen.

Eerst nemen we een spannende route langs steile rotswanden.

We rusten uit op een richeltje met uitzicht op een grot. De route loopt verder door de grot. We zien en horen mensen in de grot met zaklampen. Aangezien wij die niet bij ons hebben dalen we weer af naar het bruggetje dat een prachtig uitzicht biedt op de waterval.

Door het bos gaan we terug naar de parkeerplaats. Het was heerlijk weer, ongeveer 23 graden. Op de terugweg naar de camping gaan we naar de VVV in St. Pierre de Chartreuse. Daar horen we dat het weer voor de komende dagen er helaas niet goed uitziet: onweer, regen en wind wordt ons voorspeld. Weer op de camping aangekomen breken we de voortent af, halen boodschappen en tanken. Daarna genieten we nog een tijdje van het zonnetje. ’s Avonds begint het inderdaad te regenen en onweren.

Dag 5 (di 18/09/2007)

We vertrekken om 09.00 uur in de regen met slechts 12 graden. We nemen vanaf Voiron de tolweg richting Marseille. In de buurt van de Ardèche wordt het wat droger en bij Avignon wordt het mooi weer. We besluiten naar camping Arc en Ciel (alweer) bij Roussillon te gaan in de Luberon/ Provence. We komen rond 13.00 uur aan na 280 km.

Het is vrij druk op de camping. Het plekje van Betsy en Harold is bezet. We moeten wachten tot een stel Fransen met hun klapcaravan zijn vertrokken. Zij staan uitgebreid te kletsen met een stel achterblijvers. Als Wim na een half uur gaat vragen hoe laat ze weggaan kunnen we erop. Er waait een koude mistral.

De plek is schitterend. Helemaal vrij en vrijwel de hele dag wel ergens een plekje waar je in de zon kunt zitten. We staan ook goed op de wind.

Nadat we ons volledig geïnstalleerd hebben gaan we naar de supermarkt E. Le Clerc in Apt. We slaan gelijk maar voor drie dagen voorraad in. ’s Avonds koelt het sterk af. We gaan een frisse nacht tegemoet.

Dag 6 (wo 19/09/2007)

Het is prachtig weer, 24 graden. De mistral lijkt te zijn gaan liggen. We gaan naar Rustrel om te wandelen door de “Colorado Provence”.

Het is erg toeristisch maar wel erg mooi. We zijn hier al eerder geweest.

Het is er erg fotogeniek vanwege de mooie kleuren en doet ons een (klein) beetje denken aan Bryce Canyon in Amerika.

Na de wandeling eten we lekker ons brood op en rijden naar St. Saturnin d’Apt. Hier staat een Middeleeuws kasteel bovenop de rotsen. Het is leuk om door dit plaatsje te lopen.

Daarna rijden we langs de camping naar Goult. Dit is ook alweer zo’n Middeleeuws dorpje.

Je kunt er een rondwandeling maken en hebt uitzicht op de Mont Ventoux. In het dorp staat een oude molen uit de 16e eeuw.

Dag 7 (do 20/09/2007)

Opnieuw een mooie dag. Het is sinds we hier zijn ’s nachts wel fris. Tegen de ochtend is het ongeveer 15 graden, maar met slapen is dat wel zo prettig. Vandaag gaan we een wandeling maken vanaf Monieux door de Gorge de la Nesque.

Vanaf het uitzichtpunt op de steile rotswand, de Rocher du Cire, dalen we af de kloof in (althans dat is de bedoeling, wij doen dat ± 250 meter verderop waar we er eigenlijk weer uit zouden moeten komen).

Vanaf het uitzichtpunt konden we ook de Mont Ventoux zien met zijn kale kop. Het is best een zware afdaling.

We komen uit bij de uit 1643 daterende Chapelle St. Michel en steken daar de droge rivierbedding over.

We proberen dan de route tegengesteld te lopen, maar dat lukt ons niet omdat we niet goed weten waar we heen moeten.

Dus uiteindelijk gaan we dezelfde weg weer naar beneden en vervolgens omhoog naar de weg. Als we terugkomen op het beginpunt drinken we op een terras een biertje/wijntje voordat we weer terugrijden naar de camping. Daar kopen we een heerlijke koele fles rosé uit Roussillon bij de campingmadame. Bij de caravan genieten we nog even van de zon. Het was ongeveer 24 graden.

Dag 8 (vrij 21/09/2007)

We rijden eerst naar het dorpje Menerbes. Dit plaatsje ligt prachtig op een heuvel. Je hebt er een mooi uitzicht op de omgeving met zijn immense druivenvelden waar volop geplukt wordt op dit moment. Dit gebeurt zowel met de hand als met enorme machines.

In een cave bewonderen we de wijnen van de streek. En kopen er ons eerste vijf liter pak rode wijn uit de streek.

We nemen onderweg naar Bonnieux een kijkje bij het plukken van de druiven met de hand.

Bij Bonnieux gaan we op zoek naar de wijncoöperatie om nog meer wijn voor de winter in te slaan. De coöperatie ligt een eindje buiten het dorp vlakbij het oude station waar we later gaan lunchen. Bij de coöperatie kopen we een vijf liter pak côte de Luberon en tappen we 5 liter van deze wijn in een bidon. Dat is nog goedkoper, maar moet wel binnen een week op. Zo’n pak blijft vijf maanden goed en na opening nog drie maanden.

Daarna nemen we het menu bij het restaurant, waar het overigens behoorlijk druk is. Vooraf saladebuffet met verschillende soorten gemengde sla (o.a. met anchovis), tomaat, paprika, champignons, komkommer, biet, vis (soort haring), taboulé. Heerlijke olijfolie erover. Daarna pangafilet in een tomatensaus met een gestoofde tomaat en snijboontjes en als dessert nam Wim ijs en Lindy chocoladetaart. Daarbij een fles rosé en water. Totaal € 26. Daarna zijn we teruggereden naar de camping en hebben we lekker een uurtje bij het zwembad gelegen. Daarna boodschappen gedaan voor drie dagen bij E. Le Clerc in Apt.

Dag 9 (za 22/09/2007)

Na het ontbijt bezoeken we de zaterdagmarkt in Apt. We slenteren er twee uurtjes rond. Het is er erg druk en gezellig.

We kopen een horloge voor € 5 inclusief extra batterijtje voor Lindy, heerlijke knoflookolijven, een schilderijtje van Roussillon voor in het toilet thuis, verse geitenkaasjes, poulet roti (mmmm) en witte perziken.

We drinken koffie op een terrasje en gaan dan terug naar de camping waar we de nog warme kip verorberen bij het heerlijke stokbrood.

Na de lunch trekken we de bergschoenen aan en wandelen we naar Roussillon.

Het is een zeer fotogeniek dorp met een prachtige klokkentoren.

We bezoeken de okergroeve dit keer niet.

Daarna liggen we nog een uurtje in de zon bij het zwembad, gaan douchen en eten een paar van die heerlijke olijven op bij een koud glaasje rosé. Het was vandaag 24 graden.

Dag 10 (zo 23/09/2007)

Alweer zo’n prachtige dag. Het wordt 27 graden. We gaan naar Fontaine de Vaucluse. We parkeren de auto op een groot parkeerterrein en lopen over de brug naar de Place de la Colonne, het beginpunt van de wandeling.

Het is een mooie, niet al te zware wandeling waar we toch wel zo’n 4½ uur over doen.

Bij Fontaine de Vaucluse teruggekomen hebben we een mooi uitzicht op de burcht.

We bestellen op een terrasje met uitzicht op het riviertje een pinchon de rosé en een karafje water voor € 6,80.

Daarna lopen we nog wat rond, kopen een handdoekje en rijden dan moe maar voldaan terug naar de camping.

Dag 11 (ma 24/09/2007)

We zijn via Pont Julian, een oude Romeinse brug, naar La Coste gereden.

In La Coste kun je de restanten vinden van het kasteel van de Marquis de Sade (de grote sadist).

Vandaar gaan we naar het Cederbos bij Bonnieux. We hebben daar een wandeling van 1½ uur gelopen door het mooie bos. We verdwaalden er zelfs.

Daarna geluncht bij het restaurant de la Gare. Weer salade vooraf, daarna gekookte aardappels met gestoofd kalfsvlees en een gegrilde tomaat. Wim nam citroentaart toe en Lindy gateaux de basque, ook erg lekker. Koffie na, een halve liter rode wijn en water voor € 28,50.

Vervolgens naar het fort van Buoux  gereden.

Onderweg kwamen we een mooie borie tegen.

Het fort van Buoux is een heel oud fort waar mensen in het stenen tijdperk al leefden in de omgeving. Het fort is gebouwd in de Keltische tijd. Van een afstand is het haast niet te zien en best groot in oppervlakte.

Om er te komen moesten we eerst onder een hele grote overhangende rots doorlopen.

Het kasteel zelf leek wel een dorp zo groot.

Je zag er oude graansilo’s, uitkijktorens, huizen.

Na het bezoek aan het fort rijden we naar Apt voor de boodschappen en genieten we nog even na in de zon. Daarna breken we de luifel af, want morgen gaan we naar de Riviera.

Dag 12 (di 25/09/2007)

Na een heerlijk croissantje als ontbijt rijden we om 08.40 uur weg naar Ramatouelle, vlakbij St. Tropez. We rijden eerst richting Cavaillon en gaan dan op de tolweg verder. We nemen de afslag St. Tropez en belanden dan al vrij snel in de file. Kruipend leggen we de laatste 10 à 15 kilometers af waar we een half uur over doen. Rond het middaguur komen we op camping Les Tournel aan.

We mogen zelf een plek uitzoeken en vinden een mooie grote plaats. Het is druk op de camping. Veel Duitse kinderen die al herfstvakantie hebben! Bijna alle plaatsen zijn bezet.

Nadat we onze hele kampement hebben opgezet gaan we een uurtje naar het zwembad. Dat is heel groot met ligbedden. Daarna fietst Wim nog een stukje om de omgeving te verkennen.

Dag 13 (wo 26/09/2007)

Het brood van de SPAR, de supermarkt die net iets buiten de camping ligt, was helemaal niet lekker. Het leek wel beton. Na het ontbijt zijn we met de auto naar Ramatuelle gereden. Maar daar zagen we geen supermarkt. Dan maar weer terug naar de SPAR die verder wel alles heeft. Bij de cave recht tegenover de supermarkt kopen we een karton met vijf liter rode wijn en twee flessen rosé. Daarna zijn we op de fiets door de wijngaarden naar het strand gereden.

Een leuk tochtje, maar er staat wel een hele koude harde wind. We nemen een kijkje op het strand en gaan dan voor de lunch maar weer terug naar de camping. Na de lunch rijden we via de mooie maar smalle kronkelende kustweg naar Caravelair sur Mèr om te kijken of de Acsi camping daar wat is. Maar die is veel kleiner en staat op twee plekken na helemaal vol. De plaatsen zijn niet al te groot. Dat lijkt niet zo aantrekkelijk. De plaats zelf is wel leuk en deed een beetje aan Salou denken (in het klein dan) met een mooie boulevard. We hebben ook nog bij een andere camping daar gekeken, maar die was helemaal bomvol met hele  kleine plaatsen. Bij terugkomst op de camping een uurtje naar het zwembad geweest.

Dag 14 (do 27/09/2007)

Vanaf de camping zijn we rechtsaf naar Cap de Camerat gelopen waar de vuurtoren staat. Het is halfbewolkt en ongeveer 21 graden. Achter de vuurtoren loopt het sentier littoral, een wandelpad langs de kust. Eerst zien we de Rocher des Portes (rotseilandjes voor de kust). We hebben een mooi uitzicht over de stranden richting St. Tropez.

Omdat weliswaar de zon schijnt, maar de wind nog steeds fris aanvoelt, besluiten we het kustpad naar het (zuid)westen te volgen, richting Escalet. Het is een prachtige wandeling.

We lopen daarna over de weg weer terug naar de camping. Totaal hebben we ongeveer vier uur gelopen. De afstand zal ongeveer 12 kilometer zijn geweest. Het is dan helemaal bewolkt geworden. Hopelijk houden we het droog. Niet dus. Het begint zachtjes te regenen en het koelt behoorlijk af. Als het nog maar 17 graden is gaan we in de caravan zitten. De regen zet gelukkig niet door, maar het waait wel heel hard de hele nacht.

Dag 15 (vrij 28/09/2007)

Na het ontbijt rijden we via een binnedoor weggetje naar St. Tropez waar we vlakbij het centrum een prima gratis parkeerplaats vinden. Op weg naar St. Tropez zagen we de besneeuwde toppen van de Franse/Zwitserse alpen. Dat moet vannacht gevallen zijn.

Er staat nog steeds heel veel wind, ± windkracht zes. We lopen langs de enorme jachten in de haven.

Daar bewonderen we ook de schilderkunsten, drinken koffie op een terrasje en versturen een kaart naar Marloes en Rik.

Bij een bakkertje kopen we heerlijke stukjes quiche voor de lunch. Daarna rijden we naar het Geant Casino om voor drie dagen boodschappen in te slaan. Vervolgens rijden we over de D91 (prima weg) terug naar de camping. Het is prachtig weer maar de harde wind maakt het onaangenaam fris. De rest van de middag bivakkeren we bij het kampement in de zon en een beetje in de luwte van de caravan.

Dag 16 (za 29/09/2007)

Het is helemaal bewolkt als we opstaan, maar gelukkig is de wind gaan liggen. We halen eerst lopend samen brood en ham bij de SPAR. Na het ontbijt rijden we naar het strand van Escalet om daar vandaan een stuk van het kustpad te lopen naar Cap Taillat. Het wordt zonnig en is heerlijk weer om te wandelen.

Het is een prachtige route met azuurblauw water, haast lichtgevende rotsen, maar ook verbrande hellingen die doen denken aan de zwarte lavavelden op Tenerife en La Palma.

Bij het schiereiland aangekomen maken we een spannende rondwandeling erover heen. Op het uiterste puntje eten we ons heerlijke brood op. Het uitzicht is prachtig. In de verte zien we de vuurtoren vlakbij de camping liggen. Omdat er een onheilspellend donkere lucht vanaf het land aan komt lopen we dezelfde route terug.

Af en toe spettert het een beetje. Bij terugkomst rijden we naar de Cave van Ramatuelle en vullen onze eigen wijnbidon met rode AOC-wijn. Daarna rijden we via Ramatuelle langs de oude molen Paillas naar Gassin.

Dit is een piepklein, maar heel gezellig plaatsje met een prachtig uitzicht over de baai van St. Tropez.

We lopen er een rondje en rijden dan weer terug naar de camping om nog even van de zon te genieten.

Dag 17 (zo 30/09/2007)

Nadat we brood hebben gehaald (er stond een hele lange rij bij de SPAR) en hebben ontbeten gaan we naar de markt in Ramatuelle. Het is maar een kleine markt.

We kopen er olijven, komkommer en bij een boulangerie nog een brood voor de lunch. We lopen nog een klein rondje door het historische plaatsje en gaan dan weer terug naar de camping waar we de rest van de dag doorbrengen.

De dag begon met kleine schapenwolkjes maar de bewolking nam aan het eind van de middag geleidelijk aan de overhand. De temperatuur was aangenaam, ongeveer 25 graden. Ook stond er weer wat meer wind dan gisteren.

Dag 18 (ma 01/10/2007)

Heerlijk zonnig weer. Na het ontbijt boodschappen gedaan. Daarna tot 16.30 uur naar het strand bij de camping geweest. Op de fiets. Weinig wind. Het zeewater was heerlijk van temperatuur. Wel veel plantentroep in delen van het water. Jammer van al die lawaai makende Duitse kinderen.

Dag 19 (di 02/10/2007)

We zijn vandaag met de auto naar Plage de L’Escalet gegaan. We waren er vroeg, ± 10.30 uur dus nog volop parkeerruimte. De rit duurde slechts tien minuten. Het was heerlijk strandweer en erg druk. Ongeveer 27 graden. Het valt steeds weer op dat er zoveel Duitse kinderen zijn. Na afloop zijn we nog even langs de cave coöperatieve van Ramatuelle gegaan. We hadden al eerder een bidon van vijf liter gekocht en nu voor thuis dus maar zes flessen à € 3 per stuk. ’s Avonds gebakken aardappelen uit de braai met sperciebonen uit blik en een kipfiletje gegeten. Heerlijk.

Dag 20 (wo 03/10/2007)

Het was een bewolkte maar warme dag (24 graden). We zijn nog wel naar het strand geweest, maar het was niet aangenaam. Rond lunchtijd terug naar de camping gegaan en de boel afgebroken. We waren net klaar toen het begon te regenen. Het is de laatste dag op de camping in Ramatuelle. Wel jammer. Het was overigens een vrij dure camping. Negen nachten à € 22. Inclusief toeristenbelasting totaal € 205. De juffrouw bij de receptie zei nog wel dat je hier niet in het hoogseizoen moet komen als je rust wilt…. De vakantie is nu echt over. We drinken ons laatste pichon rode wijn.

Dag 21 (do 04/10/2007)

We staan we om ± 06.30 uur op. We willen weer terug naar huis rijden in twee dagen. Vrijdagavond zullen we dan weer thuis zijn en in ons eigen lekkere grote bed slapen.We rijden vandaag naar Vesoul, naar camping International du Lac. Een goed verzorgde, aangename familiecamping. Mooi gelegen aan groot meer. Ruime plaatsen, door hagen gescheiden. Goed sanitair. Lekker restaurant.