Vakantie SPANJE-PORTUGAL MEI 2009

Woensdag 29 april

We vertrokken om 12.45 uur (ik had ’s ochtends eerst nog gewerkt). Bij Amsterdam/Diemen stonden we gelijk al vast in de file. Verderop was een vrachtwagen gekanteld. Op de verkeersinformatie werd gezegd dat het bij Utrecht ook file rijden zou worden. We besloten toen maar om over Den Haag/Rotterdam te rijden en dat ging goed. Wat later werd ons geadviseerd via Bergen op Zoom naar Antwerpen te rijden omdat er vanaf de grens bij Breda 12 kilometer file stond vanwege wegwerkzaamheden. Dat was een prima keuze. Deze route rijdt veel prettiger naar Antwerpen. Daarna zijn we via Brussel naar Maubeuge gereden en toen nog een stukje verder naar camping Le Val d’Oise in Étréaupont waar we om 18.45 uur aankwamen. Een prima camping. Lekker rustig. We genieten nog even van de zon.

We hebben in het plaatsje bij de auberge heerlijk gegeten. Vanaf de camping liep je er zo naartoe. Vooraf hadden we stokbrood met roomboter en een stukje kaastaart met wat salade en appelcompôte. Als hoofdgerecht konijn in appelcider met gevulde tomaat met tijm en aardappelplakjes, toen een kaasplankje waarbij we mochten aangeven van welke kaasjes we een stukje wilden. En daarna heerlijke appeltaart met slagroom en décafé toe. Daarbij een lekker rood wijntje en water. Totaal incl. fooi € 60,00. Rond 22.00 uur waren we toen weer terug op de camping.

Donderdag 30 april

Om 8.15 uur reden we weg van de camping. Helemaal alternatief naar Orleans om daar tot aan Vierzon de tolweg te pakken. Weinig parkeerplaatsen onderweg op deze route. In Parijs kwamen we in de file te staan. Dat was wat minder. Het stukje tolweg kostte € 15,00. Toen doorgereden tot vlak boven Périgieux in de Dordogne naar camping Le Bois du Coderc in Antonne et Trigonat. Mooie camping en aardige campingbaas. We waren daar rond 18.30 uur. Het is een beetje miezerig weer en kil rond de 12 graden.

Op het nieuws op de radio horen we dat er in Apeldoorn tijdens de viering van Koninginnedag een man op het publiek is ingereden en dat er meerdere doden en gewonden zijn gevallen. Wat vreselijk.

Op advies van de campingbaas zijn we met de auto naar een restaurant in het dorp gereden. Je kon niet lopend omdat het langs de RN 21 ligt. Een ander restaurant waar we wel lopend heen hadden kunnen gaan was die avond gesloten. Dit keer waren we de enige gasten. We namen eerst een aperitiefje: Vin des noix (notenwijn, specialiteit van de streek). Heel lekker met een blokje ijs. We kregen er een soort eierpoffertje bij. Als voorgerecht een souflet met sla. Wim had daarna als hoofdgerecht een bolletje kip gevuld met gehakt en ik had visfilet. Als dessert crème brulée en tot slot koffie. Een glaasje witte wijn erbij en water. Opnieuw incl. fooi € 60,00.

’s Nachts regende het en we hoorden de hele tijd een uil en een koekoek. Heel bijzonder.

Vrijdag 1 mei

We reden ’s ochtends om 8.00 uur weg. Eerst een stukje tolweg tot aan Bordeaux à € 13,50. Het was heerlijk rustig op de weg. Al snel kwamen er steeds meer wolken. Bij Biarritz was het nog maar 12 graden. Dat was jammer want we hadden hier graag een paar dagen willen blijven. We besloten door te rijden naar Spanje. Via Vittorio over Burgos naar Tordesillas naar camping Astral aan de rivier de Douro. Een heerlijke rustige camping.

Het was nog steeds maar 14 graden maar wel een blauwe lucht met een lekker zonnetje om 17.45 uur. We lopen via de brug over de Douro het plaatsje in op zoek naar een restaurant. Het is dan 20.00 uur maar blijkt nog veel te vroeg om te gaan eten.

Na een rondje door het plaatsje gingen we maar weer terug naar het campingrestaurant om daar wat te eten. We nemen samen een gemengde salade, heerlijk met tonijn, asperges, ei, etc. Daarna had Wim solomillo (chateaubriand) die helaas veel te rauw gebakken was en ik had een gegrilde zalmmoot die ook nog halfrauw was maar wel heerlijk smaakte. Wim zijn vlees ging nog wel even extra de pan in, maar echt medium gebakken werd hij niet. Dat was dus een beetje jammer. Wat frietjes erbij en mayonaise. Als toetje had ik een flan (caramelpudding) en Wim nam aardbeienijs. Verder een flesje rode wijn en water. Totaal incl. fooi € 47,00.

Zaterdag 2 mei

Het was een frisse nacht maar nog steeds prachtig weer als we opstaan. De wind maakt het vooral nogal fris. Bij de campingbazin halen we wat toeristische informatie en een soort krantje met het nieuws dat ze vandaag van de site van de Wereldomroep hebben gehaald. Heel leuk.

Na de koffie rijden we naar Uruña. Het is een middeleeuws vestingstadje dat bovenop een heuvel ligt en dat doet ons een beetje aan Avilla denken.

Maar voordat we naar boven rijden stoppen we beneden bij een oud kerkje. Erg mooi.

Na een wandeling door het vestingstadje rijden we naar Tora. Deze middelgrote plaats ligt boven de Douro en is gezellig druk. We lopen onder de klokkentoren door de Calle Real naar de Plaza Major.

Onderweg stoppen we voor de lunch. We nemen het menu met water, brood en wijn (rosé). Vooraf een bord paëlla, als hoofdgerecht bacalhao met gestoofde groenten en gebakken aardappels en koffie na. Totaal inc. Fooi € 33,00.

Daarna slenteren we verder door Toro over de Plaza Major, langs de kathedraal en genieten van het uitzicht op de Douro.

Dan weer terug naar de camping. Onderweg doen we in Tordessillas boodschappen. Het is ongeveer 23 graden, heerlijk weer.

Zondag 3 mei

Na het ontbijt gaan we weer verder naar camping Monfragüe in het gelijknamige nationale park vlakbij Plasencia. Rond 13.30 uur komen we daar aan, na zo’n drie uurtjes rijden. Het is prachtig weer en de temperatuur begint al op te lopen. Het is zondag en nog vrij druk op de camping maar we vinden toch een mooie grote plek met schaduw van een kurkeik, waar de caravan mooi onder kan staan. We zetten voor het eerst het hele kampement op en gaan dan lekker in de schaduw van een boom uitrusten. In de loop van de middag gaan de meeste Spanjaarden weer naar huis en keert de rust terug op de camping.

Schuin tegenover ons is een groot toiletgebouw dat goed wordt schoongehouden.

We hebben het vlees te laat uit de vriezer gehaald en dus gaan we maar weer uit eten bij het campingrestaurant dat om 20.00 uur open gaat (heel vervelend). We nemen samen een gemengde salade met tonijn en dan neem ik de Merluza à la plancha en Wim Cherno. Erg lekker. Met wijn en water incl. fooi € 50,00.

Het is ’s nachts nog lang lawaaiig (blaffende wilde honden) en er zijn muggen. En vrij warm zo rond de 24 graden als we gaan slapen. Pas tegen de ochtend koelt het lekker af tot ongeveer 18 graden.

Maandag 4 mei

We worden vroeg wakker gemaakt door het mannetje dat om ongeveer 7.00 uur met zijn auto het afval ophaalt. Bij elke afvalton zet hij de motor uit, leegt de bak en rijdt weer verder. Het is erg stoffig op de camping. Na het ontbijt rijden we het nationale park in naar Villareal de San Carlos. Een gehucht middenin het park waar informatie te krijgen is. We halen een plattegrond, rijden dan nog iets door en gaan daarna de mooie rode wandeling lopen langs Peña Falcon waar allemaal roofvogels boven cirkelen die daar hun nesten hebben.

We lopen via de ruïne van een oud kasteel bovenop de berg en dalen dan weer af door het bos naar de auto. We hebben dan zo’n drie uur gelopen. Onderweg zagen we een slang!

Terug op de camping nog een wasje gedaan en lekker bijgekomen in de schaduw. Het is erg heet geworden, zo’n 30 graden.

Op de camping zitten veel mussen en blauwe eksters die in de kurkeiken hun nesten schijnen te hebben. Bij de ingang van de camping broedt op een paal een ooievaar.

’s Avonds kijken we voor het eerst naar het nieuws op de televisie. We slapen ’s nachts wel beter. Minder hongengeblaf. Wel vervelend dat het afvalmannetje na 23.00 uur weer de emmers kwam legen.

Dinsdag 5 mei

Het wordt opnieuw een hete zonnige dag. Na het ontbijt rijden we naar de Valle del Jerte, voorbij Plasencia. De hele vallei die genoemd is naar de rivier de Jerte staat vol met kersenbomen. Deze schijnen in april te bloeien en in juni geoogst te worden. Maar we hebben geluk. Ze worden nu ook al geoogst en verkocht. We willen een kilo maar kregen een heel kistje voor maar € 6,00. Heerlijk.

Vlakbij Jerte slaan we rechtsaf nadat we bij een toeristeninformatiepunt een plattegrond en wandeltips gehaald hebben. We lopen daarna een mooie wandeling al slingerend door het bos naar Los Pilones. Hier zijn een soort poeltjes in de rivier waar zomers in gezwommen wordt. Het is er prachtig.

Daarna lopen we weer terug naar de auto en zoeken een restaurant op voor de lunch. Daar nemen we het dagmenu en mogen kiezen uit vijf voorgerechten en vijf hoofdgerechten. Wim neemt gemengde salade met tonijn en albondigas met frites. En ik neem salade Rusa (ook met tonijn, erg lekker) en vis die heel mooi ingerold met zijn staart in zijn bek wordt opgediend en erg smakelijk is. Dan nog een puddinkje na. Met een hele grote fles rode wijn (heerlijk gekoeld) en water voor maar € 20,00 totaal! Extra twee koffie voor € 2,40. We hebben er heerlijk gegeten.

Daarna hebben we boodschappen gedaan bij een hele grote Carrefour in Plasencia en gingen we terug naar de camping.

Woensdag 6 mei

We hebben weer een lawaaierige nacht achter de rug en besluiten daarom om op te breken en verder te trekken. Het is maar anderhalf uur rijden naar Cáceres waar we op de Acsi camping Municipal voor maar € 15 per nacht gaan staan. Het is weer bloedheet maar wij krijgen een mooie grote plek in de schaduw van een paar bomen. Het is een terrasvormig aangelegde camping met op elke plek een huisje met je eigen sanitair.

Na de lunch gaan we met de bus (± 5 minuten lopen) naar Cáceres. We stappen uit bij het postkantoor en lopen dan naar de oude monumentale stad. Het is er wel mooi, maar ook, zoals Rik Zaal al beschreef, vrij doods. Je ziet bijna niemand en de meeste gebouwen zijn dicht.

We houden het mede vanwege de hitte al gauw voor gezien en gaan weer terug naar de camping. Helaas is het zwembad gesloten. We lezen wat in de schaduw en gaan dan een warme avond en nacht tegemoet.

Donderdag 7 mei

Na de was en het ontbijt rijden we naar Trujillo. Dit is wel een prachtige plaats, met een schitterend oud centrum. Bij de toeristeninformatie halen we een plattegrond waar ook foto’s van de bezienswaardigheden op staan en we kijken rond op de Plaza Major.

We lopen omhoog naar het kasteel en zien vele ooievaarsnesten.

Bij de Santa Maria kerk gaan we voor € 1,40 per persoon naar binnen om het prachtige altaar te bewonderen en de toren te beklimmen.

We lopen weer terug naar de Plaza Major en ontmoeten daar een Nederlander die op de fiets vanuit Faro in Portugal naar Sevilla is gegaan en nu op weg is naar Santiago de Compostella. Hij had 101 verhalen.

Op het Plaza Major gebruiken we de lunch. Vooraf gemengde salade en daarna nam Wim gegrilde varkensvleesstukjes met sla en ik nam schnitzeltjes met gebakken aardappelen. Erg lekker. Viennetta ijs toe en koffie. Verder een kannetje wijn en een fles water voor totaal € 27,60.

Daarna hebben we bij de Carrefour bij Cáceres boodschappen gedaan en zijn we teruggereden naar de camping.

Vrijdag 8 mei

Na het ontbijt rijden we naar “Los Barruecos”. Onderweg zien we een kolonie ooievaars op hun nesten zitten langs de weg. Iets verderop in het natuurgebied met op de voorgrond een meertje ook een heleboel ooievaars op palen.

Schitterend om te zien. In het park is het Museo Vostell Malpartida. De Duitse kunstenaar Wolf Vostell heeft dit museum in 1976 opgericht. Hij vond het gebied met zijn enorme granieten stenen zo mooi, dat hij op deze plaats het museum wilde vestigen in een oud 18e eeuws gebouw waar vroeger een wol wasindustrie gevestigd was. Het museum heeft moderne kunst van hemzelf maar ook van bijv. Dali. Je ziet er oude auto’s, televisies, een wand vol motoren.

Erg leuk om tussen rond te lopen. Buiten is een soort totempaal van auto’s en vliegtuigen waarop meerdere ooievaars nestelen.

Maar er is ook een meertje en daarachter de granieten bergen. Heel mooi.

Daarna wilden we naar Mérida, maar daarvoor was het alweer te laat. Onderweg de lunch gebruikt. Vooraf hadden we gegrilde paprika en een bord met vleeswaren. Daarna had Wim varkensfiletlapjes en ik nam weer zo’n lekker visje. IJs na, fles rode wijn, water en koffie voor totaal incl. fooi € 19,00!

Zaterdag 9 mei

Na een rumoerige nacht: de jeugd had zich op de camping geïnstalleerd, besluiten we naar Portugal te gaan. We willen in Portalegre naar de camping, in de buurt van het prachtige plaatsje Marvaô, maar de camping is helaas niet te vinden. Dan maar naar camping Rosario waar we eerder geweest zijn. Onderweg op een parkeerplaats belt Wim naar de eigenaar Ernst, om te vragen of hij plek heeft. En dat heeft hij helaas niet. Wat een tegenvaller. Dan gaan we maar naar de camping in Evora. We vinden een mooi plekje. Nadat we alles hebben opgezet doen we boodschappen bij de Inter Marché. ’s Nachts veel hondengeblaf in de omgeving van de camping.

Zondag 10 mei

De bestelde broodjes heeft de campingbaas aan een ander verkocht. We rijden naar Evora en bij het toeristenbureau zoeken we een tentje op waar we kunnen ontbijten. Het is een regenachtige kille ochtend. We vinden een tentje waar we een tosti bestellen met koffie en verse j’us d’orange voor € 12,00 (best wel prijzig voor Portugese begrippen). Daarna slenteren we wat door het historische centrum en maken foto’s van de Diana tempel.

Hierna rijden we naar het leuke Portugese plaatsje Arraiolos en lunchen onderweg. We bestellen kip met rijst die als een eenpansgerecht als een soort soep geserveerd wordt. Wel lekker. Vooraf kregen we olijfjes en drie kleine pasteitjes met een vis/vlees/kipvulling. Brood, halve liter witte wijn, koffie en als dessert Tiramisu. Totaal incl. fooi € 24,00.

Vervolgens rijden we terug naar de camping waar af en toe de zon weer schijnt.

Maandag 11 mei

Het was een rustige nacht. Wel af en toe wat regen. Gelukkig was het kampement al afgebroken. Na het ontbijt gaan we naar Lissabon naar de camping in het Parc Monsanto. We rijden tol (€ 8,00) en dan over de Ponte de 25 Avril. Een tolbrug over de Taag die op de Golden Gate Bridge lijkt.

Op de camping aangekomen krijgen we een mooie plek en na de lunch gaan we met buslijn 714 naar het centrum. Dat duurt ongeveer 45 minuten. We winkelen daar wat en zoeken aan het begin van de avond een restaurantje op. Daar eten we verse dorade. Vooraf krijgen we olijfjes en een heerlijk kaasje in plakjes gesneden met wat brood. Fles witte wijn erbij. Salade en als dessert een bak kersen (in water). Totaal incl. fooi € 34,00. Terug met de bus gaat het sneller, ± 30 minuten. We kijken nog wat t.v. en gaan dan lekker slapen. We horen het rustige gezoem van het verkeer op de rondweg van Lissabon maar het is niet storend.

Dinsdag 12 mei

Na het ontbijt met buslijn 750 naar het eindpunt Halte Oriental. Daar is een groot winkelcentrum, een metrostation en het prachtige Oceanario, een aquarium. Voor € 11,00 per persoon lopen we daar zo’n twee uur rond en bewonderen we de prachtige onderwater wereld.

Daarna gaan we met de metro naar het centrum en zoeken in de Baïxo Alto een restaurantje op. Daar nemen we olijfjes, brood, gemengde salade en verse gegrilde vis met gebakken aardappels. Koffie toe. Incl. fooi € 25,00. Daarna gaan we met de Sante Juste (lift) omhoog en daarna weer terug naar de camping.

Het openbaar vervoerkaartje kost € 4,20 per persoon per dag. We eten ’s avonds in het campingrestaurant. Op zich is het eten goed, maar niet al te warm. Met een groot glas wijn en heerlijk vers fruit toe voor totaal € 15,00. Daarna hebben we nog twee wassen gedraaid en gedroogd voor totaal € 12,00.

Woensdag 13 mei

Na het ontbijt met de bus 714 naar Bélem. Daar bezoeken we eerst het Monasterio de Jeronimos met zijn prachtige kloostergang. Het klooster is in de eerste helft van de 16e eeuw gebouwd.

De toegang is inclusief een toegangsbewijs voor de Torre de Bélem € 8,00 per persoon. We gaan eerst naar het monument voor de ontdekkingsreizigers aan de Taag en daarna beklimmen we de toren.

We hebben mooi uitzicht op de Pont de 25 Avril. Dan pakken we tram 15 naar de Caïs do Sodré en gaan naar hetzelfde restaurant als waar we gisteren de lunch hebben gebruikt (India). Dit keer nemen we Frango asado a la churasco. Heerlijk met pilavrijst en patat. Olijfjes vooraf en brood. Kersen na. Een fles rode wijn. Wim nam kersenlikeur toe en ik nam koffie. Totaal € 23,00.

Dan gaan we met tram 28 naar Alfalma. Bij het eindpunt stappen we uit en vanaf een uitkijkpunt hebben we mooi uitzicht op de stad, de Pont de 25 Avril en kasteel Sao Jorge.

Dan weer terug naar de camping en weer heerlijk gegeten in het campingrestaurant.

Donderdag 14 mei

Na het ontbijt vertrekken we naar camping Redondo vlakbij Tomar, gerund door Nederlanders. Het is halfbewolkt, maar er staat een frisse harde wind. We krijgen een prachtige plek op deze leuke kleine intieme camping. Er staat bijna niemand.

Na de lunch rijden we naar de supermarkt bij Tomar. Als we terugkomen vraagt campingbaas Gijs of we willen mee eten. Nou, dat slaan we niet af. Met nog een Nederlands stel en de vervangers van Gijs en Linda, die zaterdag drie weken op vakantie gaan, haar zoon Nick en Carlos (mede eigenaar) en zijn moeder (die heerlijk gekookt heeft) nemen we na een aperitiefje plaats aan tafel. Op het menu staat een heerlijke groene salade, een salade met tomaat en mozzarella, paëlla (op Portugese wijze klaargemaakt) en tiramisu met décafé na. Met wijn erbij voor slechts € 12,00 per persoon.

Vrijdag 15 mei

Na het ontbijt (de bakker toetert bij de ingang van de camping) gaan we met de auto naar de markt in Tomar. Echt zo’n Portugese markt waar van alles en nog wat wordt verkocht: meubels, kleding, groente, fruit, eenden, etc.

We kopen heerlijke aardbeien en kersen voor resp. € 1,30 en € 1,50 per kilo. Verse olijven, een kaasje, verse dorperwtjes en twee t-shirts. We brengen dit terug naar de auto en lopen dan door het gezellige plaatsje Tomar. We beklimmen het klooster van de tempeliers en de burcht die erbij is. Het is een indrukwekkend complex, waarin je helemaal kunt verdwalen.

In Tomar gebruiken we een heerlijke lunch met varkensvlees en schelpjes voor slechts € 13,00. Daarna bezoeken we de enige synagoge van Portugal waar ook Nederlandse aandenkens in terug te vinden zijn. Heel bijzonder.

Dan weer terug naar de camping en genieten van de zon. Het is vandaag prachtig weer. Nog wel wat fris door de wind, maar verder heerlijk.

Zaterdag 16 mei

Het was vannacht heel koud. We moesten onder ons dekbed slapen. Verder arriveerden er middenin de nacht een groep Portugezen met een camper en een tentje. Een deel van hen sliep in de huisjes op de camping. Ze maakten heel veel herrie. Wim werd heel boos en maande ze tot stilte. Het tentje bleek vlak achter ons te staan. De volgende ochtend besloten we weg te gaan. We zijn toen naar camping Chave Grande bij Satâo gegaan. Rond het middaguur kwamen we daar aan nadat Gijs ons met zijn 4-wheel drive naar boven had gesleept.

Op deze camping, die ook door Nederlanders wordt gerund, werden we hartelijk verwelkomt door Theo met koffie en yoghurttaart. Daarna zochten we een mooie plek op deze terrassencamping.

Zondag 17 mei

Na het ontbijt (we hadden gisteren heerlijke broodjes in de supermarkt gekocht) zijn we vanaf de camping de rode pijltjesroute gaan lopen. Deze route wordt ook beschreven in het ANWB-gidsje. Het eerste stuk was door hoog onkruid en nogal zompig. Het tweede deel ging langs een kerkje bovenop een berg met mooie vergezichten o.a. op de Sierra d’Estrella.

Wel een frisse wind. Terug op de camping zijn we gaan verkassen omdat we vannacht twee Nederlandse stellen hoorden praten en lachen die achter ons in een huurcaravan zitten. Aan het eind van de middag nog even in de zon gezeten.

Maandag 18 mei

Om 8.15 uur kwam de bakker op de camping vlak achter ons. We kopen vier broodjes want vandaag gaan we op advies van Theo de groene pijltjesroute lopen vanaf de camping. Na ± anderhalf uur kom je dan langs een restaurantje waar je kunt lunchen. We doen eerst de was en de boodschappen en gaan dan wandelen. De dag begon met een strakblauwe lucht maar al snel kwamen er weer meer wolken. Jammer. Onderweg hebben we heerlijk geluncht. We kregen mixed grill met patat en rijst, olijfjes, brood, gemengde fruitsalade, koffie en een liter zalige wijn voor maar € 14,00. De rest van de wandeling verliep wel wat zwaarder (door de wijn waarschijnlijk) en was ook af en toe onduidelijk aangegeven.

De Portugezen die we onderweg tegenkomen zijn alleraardigst. We passeren een ouderwetse openbare wasplaats. Een soort betonnen bak waar een vrouw de was aan het doen was. We zien ook “espigueiros”, houten opslaghuisjes in de tuinen.

Over het 2e deel van de route deden we 2,5 uur. Rond 16.00 uur waren we weer terug op de camping waar op dat moment net de kippenboer was. Daar hebben we 1,5 kip/haan besteld, piri piri. Heerlijk. Rond 18.00 uur was hij klaar. Nog even van de zon genoten en toen snel naar binnen want het koelt al weer flink af.

Dinsdag 19 mei

Na het ontbijt gaan we in Viseu naar de markt. Het is prachtig weer. Vannacht was het erg koud. Vanmorgen slechts 8,6 graden in de caravan. Zo koud is het nog niet geweest. Maar de zon warmt alles snel op tot zo’n 27 graden. De markt lijkt groter dan die van Tomar, maar de groenten- en fruitafdeling kunnen we niet vinden. Wel (bos)uien en kruiden. Daarna lopen we door het historische centrum van Viseu en bewonderen de .

We gebruiken de lunch voor maar € 12,00 (het moet niet gekker worden)! We hadden vooraf kikkererwtensoep met bloemkool, heel lekker. Toen nam Wim iets met witte bonen (waarschijnlijk vis) en rijst (dit was niet zo lekker) en ik nam Vitela (kalfsvlees met aardappels). Dit was ook niet zo geweldig omdat het niet goed heet was. Jammer. Kleine salade erbij. Gemengd vers fruit toe (heerlijk) en koffie. Daarna weer terug naar de camping waar Wim gezwommen heeft in het ijskoude zwembad en daarna weer opwarmen in de zon.

Woensdag 20 mei

Na het ontbijt rijden we de autotour die ze van de camping als excursie ook maken, maar dan tegengesteld. We stoppen even in Caria om een oud kerkje te bekijken dat op grote rotsen gebouwd is en om er te genieten van het mooie uitzicht.

Dan rijden we naar Tavora waar we langs de weg een klein kapelletje zien en opnieuw fraaie uitzichten over de vallei van de rivier Tavora. Overal kersenbomen en wijnvelden.

Dit is het gebied waar de Douro wijnen en port vandaan komen. Het is een hele mooie weg die bij de Douro uitkomt. Daar gaan we naar rechts om in Pinhaô te lunchen en het stationnetje met Azulejos tegelwerk te bewonderen.

De lunch was lekker. Ik had vis uit de rivier met bruine bonen door pasta die iets te gaar was. Wim had varkensfiletlapjes met rijst en gebakken aardappeltjes. Gemengde salade erbij, brood, olijfjes. Wim nam kersen toe en ik de specialiteit van het huis: een stuk cake gedrenkt in witte port (heerlijk). Koffie toe (ik name een “pingo”, dat is een klein kopje koffie met melk). Totaal voor € 16,00 gegeten.

Daarna zijn we langs de Douro naar Lamego gereden, waar we de Santuario Remedios bekeken hebben. Er zijn maar liefst 648 treden, maar die hebben we niet allemaal beklommen. De kerk is prachtig en biedt een schitterend uitzicht.

Daarna via de snelweg terug naar de camping. Eerst nog wat boodschappen gedaan. Daarna de camping betaalt, € 80,00 voor vijf nachten en het kampement afgebroken. Het was vandaag flink warm, ongeveer 27 graden, maar wel veel sluierbewolking, dus niet al te zonnig.

Donderdag 21 mei

Om ± 8.00 uur vertrekken we voordat de bakker onze weg blokkeert met zijn auto. We rijden over een snelweg naar het noorden. Een weg met lange steile hellingen. Het laatste stuk naar camping La Viorna bij Potès in de Picos d’Europe in Spanje gaat dwars door de bergen. Allemaal bochten en behoorlijk smal.

Gelukkig is er bijna geen verkeer op de weg. Als we de pas over zijn keldert de temperatuur van 25 graden naar 15 graden en is de zon verdwenen en rijden we zelfs door de wolken, oftewel mist. In Potès is het lekker druk en dan komen we rond 17.15 uur op de camping aan.

We mogen een plek uitzoeken op deze mooie terrassencamping. Het is niet echt koud en koelt ’s nachts ook niet zo af als in Portugal.

Vrijdag 22 mei

Het is bewolkt en miezert zelfs een beetje. Maar de campingbaas zegt dat het bij Fuente Dé waar de kabelbaan omhoog gaat van ± 800 maar 1800 meter zonnig is. Hij laat het ook op de webcam zien en dat ziet er goed uit. Rond 10.45 uur komen we daar aan en inderdaad het trekt helemaal open. We kopen kaartjes à € 14,00 per persoon en een wandelkaart voor € 6,00 en gaan dan naar boven. Daar maken we een schitterende wandeling naar een hotel dat helaas gesloten is. Onderweg zien we waarschijnlijk gemzen. Het is prachtig weer. We moeten wel hele stukken door de sneeuw ploeteren.

Dezelfde weg weer terug. Weer bij de auto aangekomen drinken we wat en rijden dan naar Potès om boodschappen te doen.

We lopen nog wat rond door dit gezellige bergdorp en zitten dan nog even in de zon bij de caravan. Rondom zien we nu ook het berglandschap. Het is er prachtig.

Helaas zien we op het nieuws dat er slecht weer op komst is, dus pakken we alles maar weer in zodat we morgen verder kunnen reizen.

Zaterdag 23 mei

Het heeft de hele avond en nacht geonweerd, geregend en zelfs gehageld. Na het ontbijt vertrekken we naar Bidart in Frankrijk. Het is een spannende rit. Op het eerste deel, dwars door de Picos komen we een toerbus tegen die Wim dwingt met de caravan achteruit te rijden, wat hem met heel veel moeit lukt. De hele weg wordt het gelukkig steeds beter weer. In Bidart komen we om 15.00 uur aan op camping Ur Onea en kunnen we naast ons vertrouwde plekje staan.

Het is heerlijk weer, zo’n 25 graden. Nadat we ons geïnstalleerd hebben gaan we bij de Intermarché boodschappen doen.

Zondag 24 mei

Het heeft vannacht opnieuw geonweerd en geregend. Het is een druilerige dag. We rijden naar Espelette. Onderweg stoppen we in een bergdorpje dat ons doet denken aan Andorra. Allemaal Fransen die hier goedkope sigaretten, wijn, sterke drank, etc. inslaan. Onderweg genieten we van een heerlijke lunch voor € 46 incl. fooi. Vooraf salade (Wim met fruit, dat was niet zo geslaagd, en ik met lauwe champignons en kaas, die was heerlijk). Daarna gegrilde vis en als dessert nam Wim ijs en ik nam tarte Basque met ijs. Fles witte wijn en brood erbij.

In Espelette kopen we piment en lopen we even rond. Het is en blijft een leuk plaatsje. Terug op de camping is het nog steeds somber weer. We bellen met het thuisfront en vragen Conny waar het beter weer is en besluiten daarna om morgen naar Cap d’Agde te gaan. We bergen de luifel op en zijn daarna heerlijk uit eten gegaan. Wel andere prijzen hier. Inclusief fooi waren we € 80 kwijt. Vooraf namen we samen Jambon en vleeswaren. Heerlijk. Als hoofdgerecht vis en als dessert nam Wim ijs en ik nam appeltaart brulée (appeltaart met zo’n gesuikerd laagje erop) en een bolletje ijs met slagroom. Heerlijk! Helaas kreeg Wim de hele nacht last van zijn buik en het heeft opnieuw geonweerd.

Maandag 25 mei

Om 9.30 uur vertrekken we naar Valras Plage waar we om ± 16.00 uur aankomen op de camping. De 1e camping naast La Yole is heel vol en het sanitair ziet er niet schoon uit. De 2e camping is vrij rustig. Het is er wel een beetje sjofel. ’s Avonds halen we heerlijke frietjes bij de bar.

Dinsdag 26 mei

Het was een rustige nacht. Heel erg donker. De volgende ochtend was het prachtig weer. Na het ontbijt en de laatste was gingen we naar het strand, maar daar hebben we het niet lang uitgehouden omdat het er veel te hard waaide waardoor we gezandstraald werden ondanks het strandtentje. Terug op de camping gaan we naar het zwembad dat erg aangenaam van temperatuur is. Na de lunch gaan we eerst naar de Cave Coöperative waar we voor € 6,50 een bidon met 5 liter heerlijke rosé kopen. Daarna gaan we boodschappen doen en terug op de camping naar het zwembad totdat we de wind te fris vinden worden.

Woensdag 27 mei

We hebben een onrustige nacht gehad. Het waait nog steeds flink. Dus weer geen strand vandaag. We maken een pittige wandeling langs de boulevard en de gezellige winkelstraat in Valras Plage. Dan weer terug naar de camping. Na de lunch gaan we naar het zwembad.

Donderdag 28 mei

Een goede nacht gehad. Maar nog steeds veel wind. We besluiten op te breken en naar camping Le Peyrelade in Rivière sur Tarn bij Millau te rijden. Het is zo’n twee uurtjes rijden en daar komen we om 12.15 uur aan. Officieel is de receptie dan net tot 14.00 uur gesloten, maar de campingbaas wijst ons toch een mooie plaats aan bij de rivier de Tarn.

Schitterend uitzicht en heerlijk rustig. Nadat we ons geïnstalleerd hebben en gegeten hebben gaan we naar de supermarkt in Millau. Helaas konden we de Cave Coöperative niet vinden. Dan maar een aantal pakken wijn inslaan bij de Super U. Terug op de camping kwam het strandje waar we op uitkijken net in de schaduw van de bomen te liggen. Daarom maar in de zon bij de caravan gezeten, wat wel warm was.

Vrijdag 29 mei

Het was een rustige nacht, tegen de ochtend werd het wel koud. Precies om 9.30 uur piepte de zon boven de bergen uit waar we tegenaan kijken. Toen werd het weer snel warm. We hebben achter de caravan in de schaduw ontbeten en zijn toen twee uurtjes naar het strandje bij de rivier gegaan. Heerlijk in de Tarn gezwommen. Het water was heel aangenaam van temperatuur. Daarna lekker geluncht en later nog twee uurtjes naar de Tarn totdat de schaduw weer kwam.

Zaterdag 30 mei

We gaan weer naar huis. Onderweg hebben we overnacht op de doortrekcamping in Chatel de Neuvre.

Terug naar de index pagina