Vakantie FRANKRIJK SEPTEMBER 2009

Donderdag 3 september

We vertrokken om 8.30 uur. Dat ging goed tot aan de ringweg bij Amsterdam. Daar belandden we in de file. De rest van de weg ging wel goed. Het waaide wel flink onderweg. Rond 18.30 uur zijn we naar camping International du Lac in Vesoul gegaan. Daar hebben we een lekker plekje uitgezocht. Daarna zijn we in het restaurant er vlakbij gaan eten. Dat eten was niet erg bijzonder.

Vrijdag 4 september

We vertrokken de volgende ochtend met zon, maar al snel begon het te regenen. Via de Bis zijn we naar Valence gereden. De Tomtom raakte er wel steeds van in de war omdat ons einddoel Camping Le Glandasse bij Die in de Drôme was. Daar kwamen we rond 16.00 uur aan. De inrit naar de camping is heel smal, een tunneltje onder het spoor door.

Het was best druk op de camping. Alle plekken bij de rivier de Drôme waren bezet. We zijn toen iets verderaf gaan staan op een mooie halfbeschaduwde, afgebakende plaats niet ver van het toiletgebouw. Heerlijk rustig.

Zaterdag 5 september

Hiep, hiep hoera, ik ben jarig. Na het ontbijt hebben we de luifel opgezet en zijn we naar de markt in Die gegaan. Eerst naar de VVV om een wandelkaart te kopen. Het plaatsje Die is heel gezellig. Na de markt zijn we naar de Cave Coöperative gereden. Deze is tegenover de Inter Marché. Daar hebben we de Clairette de Die, een licht mousserende wijn, geproefd en gekocht en zes flessen rosé en rode wijn uit de streek Dioise. Omdat we zulke goede klanten waren (we spendeerden er € 91,50) kregen we een fles rode wijn kado.

Daarna hebben we boodschappen gedaan bij de supermarkt en geluncht op de camping. Het is schitterend weer, ongeveer 25 graden, met een lekker windje erbij (mistral hoorden we later op de radio).

Zondag 6 september

De wind is gelukkig zo goed als gaan liggen. We rijden om ongeveer 10.00 uur naar Col de Rousset. Een prachtige weg de Vercors in.

We gaan niet zo hard want we rijden achter een groepje scooters aan die niet zo snel gaan. Het is nog wel koud, slechts 11 graden. Vlakbij het eindpunt is een prachtig uitzichtpunt. Daarna door een tunnel en dan zijn we weer terug bij het beginpunt van onze dagtocht.

Het is de laatste dat we met de kabelbaan omhoog kunnen. In de kabelbaan is het fris. De koude wind is nog niet helemaal gaan liggen. Gelukkig hebben we ons fleecevest en regenjack meegenomen. Boven aangekomen maken we een prachtige rondwandeling terug naar de auto. Het is best druk: er zijn veel mountainbikers die een wedstrijd rijden. We genieten van de mooie uitzichten. Bij één van de stops kijken we vanaf de rand van de klif de diepte in. De klif lijkt wel gemetseld.

Terug op de camping gaan we nog even naar het zwembad. Het is heerlijk weer. Een graad of 25. ’s Avonds koelt het weer snel af.

Maandag 7 september

Vandaag rijden we naar het Cirque d’Archiane om een mooie rondwandeling te maken door een keteldal. Het is er prachtig. Wat een uitzicht op de omliggende bergen.

Het lijkt Amerika wel. We zien ook klimmers die een steile wand aan het overwinnen zijn. Het was dat we ze hoorden praten/schreeuwen, anders hadden we ze niet gezien. Op de terugweg naar de supermarkt en daarna weer even genieten bij het zwembad. Het was een hete dag.

Dinsdag 8 september

Na het ontbijt zijn we naar Crest gegaan. Daar is op dinsdag een hele kleine markt. We lopen door het oude centrum en klimmen omhoog naar de Donjon. Een toren met uitzicht op Crest.

Daarna rijden we via Bourdeaux naar Dieulefit waar we lunchen. Het is een klein gezellig dorpje. Onze vrienden, Willem en Ineke, stonden hier vlakbij op de camping. We vinden het landschap wel een beetje saai in vergelijking met Die. In het restaurant nemen we het menu du jour. Een heerlijke gemengde salade vooraf met stokbrood. En Wim als hoofdgerecht gegrilde stukjes kalkoen op een stokje, heel lekker gekruid met aardappelschijfjes in een bechamelsaus en courgette. Ik nam de aubergine gevuld met gehakt, rijst en provencaalse groenten. Als dessert had Wim een flan vanille en Lindy een soort kwark (fromage Blanc). Daarna een espresso, een halve liter rode wijn en een fles water. Totaal incl. fooi € 35,00. Via een prachtige route door de bergen reden we daarna terug naar de camping. In de verte zagen we steeds de rotstoppen van de Vercors.

Woensdag 9 september

Na het ontbijt rijden we via de Gorge des Gats, die nog helemaal in de schaduw ligt, naar Glandage waar we een rondwandeling gaan maken van ongeveer drie uur. Het was een beetje een saaie wandeling door alleen maar bos. Daarna zijn we naar de Claps de Luc en Diois gereden. Hier zijn in 1442 de rotsblokken van de berg af gestort in de Drôme. Er was een mooi blauwig meertje bij.

Daarna weer teruggereden naar Die, boodschappen gedaan en net als voorgaande dagen een uurtje bij het zwembad gelegen.

Het is nog steeds heerlijk weer met koele nachten. Geen muggen, vliegen of wespen op de camping.

Donderdag 10 september

We zijn rond 11.15 uur bij de Col de Menée waar we vlak voor de tunnel de auto parkeren en daarna een schitterende rondwandeling gaan maken. We lopen het eigenlijk verkeerd om, maar dat bleek achteraf een goede beslissing. Nu hebben we eerst uitzicht op de rechterkant van de bergflank en lopen we in het zonnetje en dat is fijn want we starten op ongeveer 1.400 meter en klimmen uiteindelijk tot ruim 1.900 meter hoogte. Als we starten is het 17 graden en het waait een beetje.

We komen onderweg meerdere Nederlanders tegen die hem andersom lopen. Het is een zware tocht, vooral de laatste 100 meter omhoog. Vanaf onze kant is dat over rotsen klimmen, maar we houden het zicht op het bordje waar we heen moeten. Andersom was het onduidelijk geweest waar de route naartoe ging. Boven aangekomen moeten we letterlijk over een richel lopen. Je moet dus geen last van hoogtevrees hebben.

Na 3,5 uur wandelen zijn we weer terug bij het beginpunt. Op de camping nog even zwemmen en bubbelen.

Dan een lekker tapaatje met die heerlijke rosé erbij. Na het eten en de afwas breken we zeer tegen de zin van Wim de luifel af. Het is al donker aan het worden en hij voelt zich niet zo lekker.

Vrijdag 11 september

Na het ontbijt vertrekken we richting Castellane. Maar gaandeweg de route lijkt het die kant op toch minder goed weer te zijn. Bij Sisteron besluiten we richting Luberon te gaan. De eerste camping op ons lijstje heeft een algengroen zwembad. We keren om en rijden naar Lourmarin waar we vorig jaar ook op camping Les Hautes Prairies geweest zijn. Rond het middaguur komen we daar aan. De campingbaas geeft ons een badje voor de poort en we mogen zelf een plekje zoeken. Het inschrijven komt later wel.

Later op de middag halen we eerst een 5 liter pak wijn bij de cave coöperative van Lourmarin en daarna doen we boodschappen bij de supermarkt in Lauris. Aan het eind van de middag nog even naar het grote zwembad waar het behoorlijk druk is, ook met Nederlanders.

’s Avonds kun je nog lang buiten zitten want het was een hele hete dag (30 graden).

Zaterdag 12 september

We lopen na het ontbijt naar het gezellige centrum van Lourmarin. We wandelen langs de stadsmuur. Terug naar de camping hangen er overal ballonnen langs de weg en plakkaten waarop staat dat er een Nederlandse bruiloft is, net ver van de camping vandaan. ’s Middags lekker naar het zwembad geweest en de was gedaan.

’s Avonds koelt het snel af en het onweert. Ook spettert het even. Maar het bruiloftsfeest gaat door tot diep, diep in de nacht (ongeveer 4.00 uur 's ochtends. We hoorden de muziek in de caravan en konden er niet van slapen. Het feest was 800 meter verderop.

Zondag 13 september

We rijden naar de kloof van Regalon maar kunnen hem helaas niet lopen. Hij is afgesloten. We lopen vervolgens een prachtige alternatieve route door een iets kleinere kloof die er vlakbij ligt. In de verte zagen we de Durance. Een mooie blauwe rivier.

Rond 16.00 uur zijn we weer terug op de camping en gaan lekker nog een uurtje naar het zwembad. Het is weer rustig geworden op de camping en blijft nog lang warm.

Maandag 14 september

Vandaag gaan we naar het oosten. We rijden eerst naar Ansouis waar een kasteel staat dat nog bewoond wordt. Daar vandaan heb je een mooi uitzicht op de vallei van de Durance.

Dan rijden we naar La Tour d´Aigues. Hier kun je de overblijfselen van het Château de La Tour d'Aigues bezichtigen. Deze resten herinneren aan de Renaissance kastelen uit de Val de Loire. De intacte hoofdingang toont de bezoeker de vergane glorie van de Renaissance. .

Bij Grambois gebruiken we de lunch. Prima gegeten voor maar € 35,00. Vooraf salade en daarna gestoofd konijn voor Wim, heerlijk mals vlees en voor mij een gegrilde varkenskotelet. Was iets aangebrand. Sperzieboontjes, patat en gekookte aardappels erbij. Een glaasje rosé. En koude crème caramel (niet lekker) toe. Daarna nog even naar het zwembad.

Dinsdag 15 september

We waren eigenlijk van plan om naar de kust te gaan, maar toen we gisteren op internet naar het weer keken zagen we dat het daar erg slecht weer zou worden. ’s Nachts heeft het geregend. We besluiten daarom naar het gezellige Aix-en-Provence te gaan. Daar zijn we vorig jaar ook een dagje geweest na een tip van iemand op de camping. We parkeren de auto in een parkeergarage en lopen het gezellige centrum in met zijn ontelbare fonteinen. Het regent de rest van de dag. We hebben ons regenjack aan en een paraplu bij ons. We gaan eerst wat winkelen. Ik koop een vest bij de H&M en daarna hebben we heerlijk geluncht bij Chez Laurette. Het is het enige restaurant met terrashaarden en die onder de parasols plastic heeft gespannen zodat de regen daarin wordt opgevangen. We zitter er bijna twee uur. Eerst hebben we als voorgerecht samen een groot bord met allemaal voorgerechtjes genomen: een stukje spinaziequiche, een warme artisjokbodem met iets lekkers erop, warme stukjes toast met zalm, salade, kruidenkaas, ansjovis paté. Daarbij een heerlijke karaf rosé. Als hoofdgerecht had Wim kip en ik nam een heerlijke risotto met schelpdieren en kip. Het leek wel een soort paëlla. Als toetje koffie. Voor € 45,00 heerlijk gegeten. Daarna nog wat rondgedwaald en toen weer terug naar de camping. Er had zich weer een hele zak regen in het dak van de luifel gevormd en het heeft daarna de hele avond en nacht keihard doorgeregend. Uiteindelijk hebben we de luifelstok lager gezet en toen kon de regen goed weglopen uit de luifel.

Woensdag 16 september

Na een natte nacht en weinig slaap door het getik van de regen op de caravan besluiten we toch maar op te breken en richting Perpignan te gaan. Dat zou de enige plek in Frankrijk met goed weer zijn volgens internet. We hebben de achterklep van de auto onder de luifel gereden zodat we de achterbak droog konden inruimen. Gelukkig is het eventjes droog op het moment dat we de luifel moeten afbreken en rond 10.45 uur vertrekken we dan.

In de buurt van Béziers klaart het eindelijk op. Daarvoor heel veel regen gehad onderweg. We gaan naar Portiragnes Plage naar camping Les Sablons, een Acsi camping waar we rond 13.30 uur aankomen. Een mooie grote camping die behoorlijk vol stond, maar we konden een mooie plek aan de rand van de camping vinden in de zon en een beetje schaduw. Hij grenst aan de zee. We hebben plek E10.

Omdat het op een zeker moment begint te waaien en er sluierbewolking komt zetten we toch maar gelijk ons hele kampement op. Het is 24 graden maar de wind laat het veel kouder aanvoelen. Geen strand vandaag. Nadat we alles hebben geïnstalleerd gaan we naar een grote supermarkt bij Béziers. ’s Avonds na het eten gaan we lekker t.v. kijken en om 22.00 uur liggen we al in bed te slapen.

Donderdag 17 september

Het is een stralend blauwe dag. De wind is gaan liggen en het wordt al snel zeer aangenaam buiten in het zonnetje. Ik doe snel de was en daarna gaan we naar het strand.

Tot ongeveer 13.30 uur. Toen stak de wind weer op en werd het fris. We moeten toch lunchen dus dat was prima zo. Het zeewater is lekker van temperatuur. Na het eten zijn we toch weer naar het strand gegaan. Door de wind was het goed uit te houden. Er waren ook mensen aan het vliegeren.

Hopelijk blijft het hier tot eind volgende week goed. Ik heb nog niet het weer gecheckt op internet.
We hebben nu gratis wifi bij de bar, dus wel een drankje nuttigen. Op twee andere plaatsen op de camping kun je ook internetten, maar dan moet je betalen.

Vrijdag 18 september

Halverwege de nacht begon het te stormen, regenen en onweren. Het werd beestenweer. Nog steeds vrij warm ook. Ook ’s ochtends kwam de regen nog met bakken uit de hemel.

Gelukkig stonden we goed op de wind. Toen het twee tellen droog was is Wim snel brood gaan halen bij de warme bakker op de camping. Na het ontbijt zijn we maar boodschappen gaan doen. Maar eerst naar de cave coöperative van Portiragne. Voor de deur stond een hele grote vrachtwagen die wijn aan het oppompen was dat daarna in een “wine in the box” werd overgedaan. Binnen hebben we twee verschillende dozen wijn in de box gekocht en een doos met zes flessen rode wijn voor € 31,50. Toen naar de supermarkt en toen begon de zon alweer te schijnen. Na de lunch zijn we lekker naar het prachtige zwembad gegaan omdat het nog steeds heel hard waaide. Het zwembadwater was zalig van temperatuur en het werd een hele lekkere middag.

Zaterdag 19 september

De wind is vannacht gaan liggen en het koelde ook weer wat af. ’s Ochtends was het heerlijk in de zon. Met een zacht briesje was het zalig buiten. In de schaduw werd het al snel meer dan 20 graden. We zijn lekker naar het strand gegaan.

’s middags hebben we in een restaurantje vlakbij de camping geluncht voor maar € 20,00 inclusief water en wijn. We namen het plat du jour met entrecôte en dat smaakte heerlijk. Goede frites erbij en wat salade. Kopje koffie na. Daarna weer naar het strand vlakbij de duinen om een beetje uit de wind te liggen. Het was heerlijk.

Zondag 20 september

Na het ontbijt zijn we eerst gaan internetten bij de bar. Het weer ziet er de komende dagen prima uit. Volgens meteo France wordt het alleen maar warmer en nog zonniger. Omdat er een fris briesje staat besluiten we naar Sète te gaan om daar aan de haven lekker vis te eten. Het is een aardig tochtje langs het Bassin de Thau, een etang evenwijdig aan de zee tussen Agde en Sète. Wel heel druk op de weg. We kunnen ons goed voorstellen dat onze buurtjes op de camping zijn weggevlucht uit Marseillan Plage, wat een gekkenhuis is het daar. In Sète is een oude zeeburcht waarbij we parkeren (gratis), daarna is het een klein stukje lopen naar de haven.

We zien al snel een druk, gezellig en betaalbaar restaurant. We nemen een menu van € 16,50 met een pichet witte wijn erbij. Als voorgerecht heeft Wim crevettes (garnalen), het zijn hele grote die hij nog moet pellen met een warme knoflook/peterselieachtige botersaus. Erg lekker. Ik heb een bord met vier oesters (lekker zilt), vier mosselen (ging wel) en vier soorten slakken (erg lekker) en vier garnalen (ook lekker) met aïoli. Als hoofdgerecht hadden we allebei een gegrilde dorade met heerlijke frietjes. De dorades waren niet zo groot (hooguit 20 centimeter) maar wel erg lekker klaargemaakt. Stokbrood erbij. En als dessert nam Wim vanille- en cassisijs met slagroom en ik nam crème brulée. Het duurde daarna alleen heel lang voordat we konden afrekenen. Daarom geen fooi gegeven.

Vervolgens zijn we in de buurt van het Bassin naar het strand gegaan. Er waren in de verte heel veel kitesurfers actief. Ik heb daar een heleboel schelpen verzameld. Maar op een gegeven moment begon het onaangenaam hard te waaien en zijn we maar weer terug naar de camping gegaan. Als met al een heerlijk dagje.

Maandag 21 september

Het is een beetje halfbewolkt. Goed weer om ’s ochtends wat te gaan doen. We rijden eerst naar het Oppidum van Ensérune. Het is een oude Romeinse nederzetting waar vanaf 600 jaar voor Christus zo´n 10.000 mensen gewoond hebben. Het ligt op een heuvel. Helaas is het terrein op maandag gesloten terwijl in onze ANWB/gids staat dat het dinsdag gesloten zou zijn. Vanaf de heuvel kunnen we in de verte de zee zien en de Haute Languedoc. Maar we hebben ook uitzicht op het lijkt wel een grote zon! Vroeger was hier een etang dat in de 13e eeuw werd drooggelegd. De talrijke sloten van drainage die naar het midden van het meertje liepen snijden een meetkundige cirkel uit.

Daarna rijden we naar het dorpje Colombiers, waar het Canal du midi langsloopt en dat een klein haventje heeft met een bruggetje eroverheen. En dan rijden we door naar de negen sluizen bij Béziers: Ecluses de Fonséranes. Met deze negen sluizen wordt sinds 1681 over een afstand van ruim 300 meter een hoogteverschil van 25 meter overbrugd. Er kunnen ± drie boten tegelijk in zo’n sluis. Dus ze zijn wel even bezig om door alle sluizen te varen.

Daar vandaan heb je ook een mooi uitzicht op de kathedraal Saint Nazaire die hoog boven Béziers uittorent.

Daarna zijn we boodschappen gaan doen, lunchen op de camping en naar het strand. Het is ongeveer 27 graden, lekker warm, maar er zijn ook veel wolken en een flinke landwind. Rond 16.30 uur begint het te regenen. We waren nog op het strand en zagen dat er vanaf Agde een donkerblauwe lucht aan kwam zetten en dat er eruit regende. We waren toen net op terug bij de caravan. Het heeft daarna gestortregend terwijl Metéo France dat helemaal niet had aangekondigd op internet.

Dinsdag 22 september

Het heeft gisteravond nog een hele tijd geregend, maar de volgende ochtend was het weer droog. De zon schijnt geregeld. Eerst maar weer even internetten.

De mail beantwoorden en Rob in de krant bewonderen. Daarna het weerbericht gecheckt en dat ziet er steeds beter uit. We besluiten op de fiets naar Sérignan te gaan waar volgens de buren markt is. Vlakbij de camping begint het fietspad langs het Canal du Midi. We rijden dwars door de wijnvelden op goed geluk richting Sérignan, maar de markt bleek op woensdag te zijn. Via een andere weg fietsen we weer terug naar de camping. Ik schat in dat het een tochtje van ongeveer 20 kilometer was. Heerlijk. Het is inmiddels flink zonnig geworden. Na de lunch gaan we naar het strand voor een heerlijke middag. Het was ongeveer 27 graden en bleef nog lang warm. Maar vanwege de muggen moesten we al snel naar binnen anders wordt je opgevreten.

Woensdag 23 september

Het is schitterend weer. Na het ontbijt zijn we twee uurtjes naar het strand geweest, daarna geluncht en toen de laatste boodschappen gedaan bij de Carréfour. Toen weer een paar uurtjes naar het strand. Het werd vandaag 30 graden.

Donderdag 24 september

Op de terugweg overnachten we op camping de l'Ile Cherlieu in Arcis sur Aube.